F1 2011

Geschreven door 'Ijsklont'' op Sunday, 30 October 2011 om 22:26

Met F1 2011 brengt Codemasters een vervolg uit op het voorgaande succesverhaal van F1 2010. Die game was al flink in orde met een hoog pleziergehalte, maar enkele vervelende bugs wekten soms flink irritatie op. De basis was dus gelegd door Codemasters, om F1 2011 nóg beter te maken dan F1 2010 al was.

Vernieuwingen alom
Vanaf het moment dat je de game opstart zie je dat er een hoop is veranderd. De manier waarop je door de menu’s navigeert heeft een volledig nieuwe look gekregen, en daar is het niet bij gebleven. Bij laadschermen zie je je eigen statistieken terug, zoals het aantal podia dat je hebt behaald of het aantal botsingen dat je hebt veroorzaakt en meer. Ook zijn de nieuwste features van het Formule 1 wereldje in het spel geïmplementeerd: de KERS en DRS. KERS (Kinetic Energy Recovery System) is een rood metertje dat elke ronde die je rijdt wordt gevuld. Het zorgt voor een flinke PK boost in je motor als je deze activeert waardoor je de langzame bochten sneller uit kan komen of toch de benodigde kilometers per uur kan halen om je rivaal in te kunnen halen.

DRS (Drag Reduction System) is het systeem waar je je achtervleugel kan aanpassen op de rechte stukken tijdens races waardoor je ook een hogere snelheid haalt. In de Oefen- en Kwalificatiesessies kan je deze onbeperkt inschakelen, maar in de races moet aan een paar bepaalde voorwaarden voldaan worden. Ook een nieuwe feature die door velen gemist werd in F1 2010 is de Safety Car. Deze komt jammer genoeg door de te perfecte AI nooit tot z'n recht. Ook zijn de nieuwe Pirelli banden in het spel gebracht, in plaats van de voorgaande Bridgestones. Kenmerk van deze banden is dat ze over het algemeen sneller slijten, en het punt waarop je daadwerkelijk merkt dat je grip verliest en de bochten in glijdt ligt ook lager, wat zeer realistisch beeld geeft van de nieuwe banden. Verder is ook de Split-Screen functie nieuw en de mogelijkheid om co-op Championships te rijden online. Al met al allemaal toffe updates dus die de tactische kant van het spel aan het licht brengen.

Careermode gefacelift
De career mode in F1 2011 heeft vooral cosmetische veranderingen aangedaan. Het doel is nog steeds het omhoog werken van team naar team, je blijft dus beginnen bij de mindere teams om na een succesvol seizoen de stap naar betere teams te maken. Ook ga je weer de strijd aan met je teammaat, wat wel voor enige competitie zorgt naast het feit dat je natuurlijk voor de Scuderia Ferrari of de McLaren Mercedes wilt rijden. Het verhaal is dus weer hetzelfde als vorig jaar: weer de saaie en voorspelbare pers die je wat simpele vragen stelt die steeds op hetzelfde neer komen, namelijk of de overwinning een teameffort was of puur je eigen kwaliteiten als racer. Ga je voor het strelen van je ego, zal je eerder in belangstelling voor betere teams komen, maar ga je voor het teamgevoel, zal je eerder tot 1e rijder worden bevorderd of eerder betere upgrades krijgen voor je bolide. De careermode heeft dus een nieuwe look gekregen.

In de trailer zit niet meer je voltallige assistente die je op de hoogte houdt van contractaanbiedingen of het feit dat je teambaas tevreden is over je prestaties, maar staat een laptop met mailfunctie waar je elke race e-mails krijgt over het te verwachten prestatiepatroon van je, de weersomstandigheden voor dat weekend of felicitaties van je baas over het behalen van je podiumfinish. In de trailer kan je ook nog steeds een nieuw patroontje kiezen voor je helm, waar dit jaar wel compleet andere designs tussen zitten. Ook staat er een mooi tv’tje in je trailer waar het circuit waarop je dit weekend gaat racen staat afgespeeld in de ideale lijn, zodat je al een beeld krijgt van het circuit. Een verdere aanpassing in je trailer is de racekalender. Hierop kan je de volgorde zien welke circuits worden aangedaan en staan er hier al enkele details voor elk circuit, zoals de grootte van het rondje of de mate waarin je banden of remmen slijten. Tot slot is het levelsysteem van de careermode lichtelijk verbeterd. Nu kan je na elke race zien hoeveel experience je hebt behaald en het aantal experience dat je moet halen om level up te kunnen gaan is zichtbaar. De careermode is dus niet ingrijpend veranderd, wat op zekere hoogte wel jammer is.


Multiplayer: meer van hetzelfde

De multiplayer is ook vrijwel onveranderd gebleven. Het grootste gedeelte van de Multiplayer in F1 2010 zat dan ook goed in elkaar, met de snel-te-rijden Quick Matches van 3 rondjes en voor de fanatiekere spelers de verschillende game-modig om te bespelen. In F1 2011 kan je nu in de Custom Grand Prix door verschillende sessies browsen, die zich elk onderscheiden in of alleen een Race, of een Kwalificatie aan de race voorafgaand. Verder kan de host het aantal te racen rondjes bepalen, namelijk 1 of 3 rondjes, of een bepaald percentage van het normale aantal rondjes (10%/20%/50% en de volle 100%). Verwacht bij de 20% een race van ongeveer een minuutje of 12, en bij de volle 100% een ruim uur voluit racen met alle tactische beslissingen die daarbij horen.

De verschillende game-modi uit F1 2010 zijn dus op de schop gegooid en daarvoor is de volledig zelf aanpasbare sessie-host in de plaats gekomen, wat aan alle eisen voldoet die je kan vinden in een multiplayer game. De beste aanpassing tot dusver in de multiplayer is het uit kunnen schakelen van contact tussen auto’s. Hierdoor wordt het botsauto effect in F1 2010 volledig weggewerkt, wat een geweldige verbetering geeft aan de gameplay.


Game- & Car engine
De gameengine is ook lichtelijk aangepast. Auto's zijn wilder, kleine foutjes worden gauw afgestraft, met name bij een lagere Traction Control,  de motoren klinken groffer, en ga zo maar door. De computer heeft ook een boost in IQ gekregen, aangezien elke AI-coureur een volledig eigen gedachtegang heeft toegewezen gekregen. Zo blijft Schumi altijd irritant lang voor je rijden ondanks dat je veel sneller rijdt, en zal Hamilton niet bang zijn om risicovolle moves te maken om een plekje op te schuiven. Verder is er ook weer aan de details gedacht in F1 2011, waar je na een aantal ronden op de baan op de rem-intensieve bochten de korrels rubber ziet liggen. Rijd je er overheen, blijft de rommel op je banden plakken en zal de verminderde grip je voorzichtiger de volgende bocht in laten gaan. Ook worden je banden nu overdreven groen als je een stukje gras meepikt, ook weer onder het mom van gripreductie. Tot slot is je auto-informatie nieuw. Druk je in-game je Car-Status tevoorschijn, krijg je 3 submenu's. Een scherm om je motor- banden- en remtemperatuur te volgen, een scherm om je autoschade te overzien en een nieuw scherm. Op dit scherm zie je extra informatie met betrekking tot je pitstop en je benzineniveau. In F1 2011 kan je een nieuwe optie selecteren in je auto waardoor je sneller kan gaan. Hieruit kan je kiezen tussen drie verschillende benzinemixes. De rijke mix zorgt ervoor dat je benzine sneller opraakt maar je harder gaat, en de slinke mix zorgt voor minder snelheid maar voor langer behoud van je benzine. Je kan op het submenu van je car status zien hoeveel aantal rondes je aan benzineoverschot, of tekort hebt, waardaan je je benzinemix kan aanpassen. Verder zie je bij de langere races waar je verplicht pitstops moet maken het rondenummer waar je de pitstraat in moet duiken, en op welke positie je jezelf kan terug verwachten op het raceveld. Allemaal prima toevoegingen voor het taktische oogpunt voor het spel.

Conclusie
Codemasters heeft prima haar best gedaan om de Formule 1 game beter te maken dan de voorganger, en dat is dus ook gelukt. Met een aantal extra opties, aanpassingen voor het oog en wat bugfixes is F1 2011 echt beter te noemen dan de voorganger. Met de nieuwe look en ook een verbetering qua auto-models ziet de game er ook wat slikker uit. Echter, de computer blijft nog steeds perfect en dat komt de Safety Car waar iedereen zich op had verheugd totaal niet ten goede. De schademodellen zijn nog steeds vrij beperkt tot de voorvleugel en de lekke banden, en de careermode is dus ook niets nieuws. Het komt er dus op neer dat het nog maar één opvolger zou moeten duren voordat je deze game daadwerkelijk een perfecte simulatie zou kunnen noemen. Daar hopen we dan maar op, maar voor aankomend jaar is dit zeker goed uit te houden!

Pluspunten: Minpunten:
+ Bugfixes - Te perfecte AI
+ Bandensimulatie verbeterd - Schademodel blijft te simpel
+ Toevoegingen KERS,DRS en Safety Car - Safety Car komt niet tot zijn recht
+ Mooiere, groffe motorgeluiden - Careermode is praktisch hetzelfde als de voorganger gebleven

 

Geschreven door: Nick van 't Hul

Reacties

RiCH` schreef op 31 October 2011 - 11:18 0 thumbs
Avatar
 
Minpunten:
- Te perfecte AI?

:cry:
dLsx schreef op 1 November 2011 - 00:07 0 thumbs
Avatar
 
in de zin van: onrealistisch goed. alé da denk ik dan e :P

zeer nice review!


Laatst gewijzigd op 1 November 2011 - 01:18

brendanxd schreef op 1 November 2011 - 16:00 0 thumbs
Avatar
 
De AI is zo goed dat als je zelf geen grote botsingen veroorzaakt iedereen continu over de finish komt. Dit is echter zeer zeldzaam in het echt. In de laatste paar seizoenen slechts 2 of 3 keer voorgekomen. Wel jammer dat er niks van de gigantische bugs wordt vermeld wat het spel compleet verneukt =]
GOGO PATCH CODEMASTERS!!1!!!1!
Nick Enzo schreef op 1 November 2011 - 21:27 0 thumbs
Avatar
 
brendanxd schreef:
De AI is zo goed dat als je zelf geen grote botsingen veroorzaakt iedereen continu over de finish komt. Dit is echter zeer zeldzaam in het echt. In de laatste paar seizoenen slechts 2 of 3 keer voorgekomen. Wel jammer dat er niks van de gigantische bugs wordt vermeld wat het spel compleet verneukt =]
GOGO PATCH CODEMASTERS!!1!!!1!

Ik vind dat ik vrij weinig bugs ben tegengekomen... of misschien ben ik er te veel aan gewend geraakt. Noem er eens een paar? Want de bug dat je soms 20 sec in de pits moest wachten voordat je weg kon rijden is goed gefixt IMO, dat was de meest storende.
brendanxd schreef op 1 November 2011 - 21:54 0 thumbs
Avatar
 
Om de ergste te noemen die het competitief rijden onmogelijk maakt is de 11-11 spring bug. Zet je spring stiffness op 11-11 en je krijgt grip in de bochten alsof je vast geplakt zit.
voorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=PGTwyFutcEQ

Registreer een account om te kunnen reageren

Om te kunnen reageren op Gamelux heb je een account nodig. Lees alles over de voordelen op de registratie pagina.

-->