Multiplayer: F.E.A.R. 3

Geschreven door 'Ijsklont'' op Sunday, 24 July 2011 om 21:38

Een week terug heb ik jullie in de singleplayer review van F.E.A.R. 3 al laten weten dat de game het over het algemeen goed doet. Vooral de actie tijdens de shootouts zit goed in elkaar, waardoor je een degelijke shooter voor je kiezen krijgt met dit derde deel in de reeks. Dat belooft veel goeds voor de multiplayer van het spel. Maar de degelijke schietactie is niet het enige dat deze multiplayer bijzonder maakt.

Nieuwe modi
F.E.A.R. 3 heeft ervoor gekozen om de multiplayer over een compleet andere boeg te gooien. Geen traditionele modi als Death Match of Capture the Flag, maar compleet nieuwe speltypes, namelijk Soul King, Fu**ing Run! (je weet toch), Soul Survivor en Contractions. Een gewaagde stap van de ontwikkelaars, maar misschien ook een welkome afwisseling van de modi die we inmiddels al zo goed kennen.

Soul King
In Soul King gaat het erom om de meeste zielen te verzamelen. Bij het neerschieten van de tegenstander (die bestaan uit andere spelers en bots) kun je de ziel van het slachtoffer oprapen, waardoor je een aantal punten krijgt. Voor de rest is het dan simpel: wie aan het einde van een ronde de meeste zielen (en dus punten) heeft verzameld, wint. Tot zover de basis, want er komt een stuk meer bij kijken dan je denkt. Ten eerste loont het om op zoek te gaan naar menselijke tegenstanders, aangezien zij veel meer zielen loslaten dan een bot. Daarnaast is het mogelijk om het lichaam van een bot over te nemen ('Posses', in de wereld van F.E.A.R. 3). Aan de ene kant is dat handig om een nieuw wapen met volle lading te bemachtigen, maar aan de andere kant kun je het ook zien als een laatste redmiddel. Ben je bijvoorbeeld niet ver meer van het heldere witte licht, dan kun je besluiten om het lichaam van iemand anders over te nemen, zodat je health weer volledig gevuld is. Het speelt toch net iets lekkerder in het lichaam van een gezond slachtoffer (“This one is good!”).

F**ing Run!
Wat mij betreft is F**ing Run! de leukste mode uit F.E.A.R. 3. Het is de bedoeling om samen met drie anderen zo snel mogelijk het einde van een level te bereiken. Op weg naar het savepoint wordt je belaagd door een zee aan vijandelijke soldaten, die jouw reis naar het paradijs (oftewel de veilige wereld) niet zo zien zitten. Het is echter niet een kwestie van het neerzetten van de snelste tijd, want je wordt opgejaagd door iets monsterlijks, iets wat de ontwikkelaars de Wall of Death hebben genoemd. Het is een soort muur van rook, die alles wat op zijn pad komt vernietigd. Je zult snappen dat het niet zo fijn is om door zoiets opgeslokt te worden, en mocht het gebeuren dan is dat ook gelijk het einde van het level. Nu zul je misschien denken dat het wegrennen voor deze muur niet zo'n haast heeft, maar het tempo waarmee de Wall of Death alles in zijn pad opslokt is razendsnel. Af en toe een sprintje trekken kan dus zeker geen kwaad en is zelf nodig als je wilt overleven.

Soul Survivor
Deze mode deed mij nog het meeste denken aan het televisieprogramma 'Wie is de Mol', waar tien kandidaten opdrachten uitvoeren om zoveel mogelijk geld in de pot te krijgen. Eén van hen is echter de mol, en saboteert de hele boel. In Soul Survivor is ook één van je teammaten een soort mol. Terwijl de rest van het team probeert om hordes vijanden neer te schieten, probeert de mol juist om zijn 'teamgenoten' over te nemen, om te zorgen dat zij ook meehelpen om de rest van het team om te brengen. Dit gaat door totdat iedereen is overgestapt (alhoewel, zo vrijwillig als 'overgestapt' klinkt gaat het niet) of er een tijdslimiet is verstreken.

Contractions
De laatste mode is een oude bekende. Het is de bedoeling om een aantal waves (contractions, in dit geval) met vijanden af te slaan. Tussen de waves door moet je op zoek naar kisten met wapens, die je vervolgens naar het savehouse kunt brengen. Dit is hard nodig, want zonder kogels zul je niet ver komen. Lukt het niemand om tussen twee waves in een kistje met ammunitie te verkrijgen, dan zal het snel afgelopen zijn. Het is een leuke toevoeging aan een al bekend speltype (wie kent de 'Horde mode' uit Gears of War bijvoorbeeld niet), wat ervoor zorgt dat het net een beetje meer is dan datgene dat je gewend bent.

De ontwikkelaars van F.E.A.R. 3 hebben een stap in het niets gedaan door af te stappen van de traditionele multiplayer modi en iets heel anders te bedenken. Dat kan soms fout aflopen, maar in dit geval zijn de nieuwe bedachte speltypen een schot in de roos. Toch zou het leuk zijn geweest om ook modi als Deatch Match en Capture the Flag te spelen in de setting van F.E.A.R. 3. Het lijkt me dat er genoeg mogelijkheden zijn om daar een horror-twist aan te geven, maar de ontwikkelaars moeten daar anders over gedacht hebben. Desalniettemin is de multiplayer van F.E.A.R. 3 zeker het spelen waard.

+ Unieke modi
+ Horror aanwezig
+ F**ing Run!