Multiplayer: Brink

Geschreven door 'Ijsklont'' op Sunday, 24 July 2011 om 21:33

Op een futuristisch eiland, genaamd The Ark, woedt een strijd tussen twee grootmachten. Het gaat om de enige twee grootmachten aanwezig op de beperkte woonomgeving, namelijk de Security en de Resistance. Het is een schoolboek-setting voor een shooter en het genre wordt zelfs een beetje belachelijk gemaakt door de simplistische benamingen van de twee facties die in feite gewoon de ‘goede’ en de ‘slechte’ vertegenwoordigen. De hele setting past perfect in het koddige en kleurrijke sfeertje van de shooter Brink, die als we de ontwerpers moeten geloven baanbrekend is.

Kies een factie
Als ik het schijfje voor het eerst in mijn Xbox laat verdwijnen, krijg ik de keuze bij welke factie ik me aan wil sluiten. Puur vanwege uiterlijke redenen kies ik de coole Security en ontwerp ik mijn eigen personage dat iets teveel raakvlakken heeft met een ontsnapte maniak. Echter wordt ik meteen gevraagd om ook een alter ego voor de oppositie te maken, dus maak ik een net zo ziekelijke terrorist met een jute zak over zijn hoofd. “Omdat het kan!”, galmt er door mijn hoofd. Het wordt beschreven als één van de baanbrekende aspecten van Brink: het customizen van je karakter. Echter valt dit reuze mee. Je hebt namelijk een stuk of tien outfits waar je uit kunt kiezen en het enige ‘custom’ eraan is dat je de broek van outfit X, kunt dragen met de trui van outfit Y en dit gecombineerd met de pet van outfit Z. Maar zoals elke non-modieuze gamer kan bedenken, is het veel cooler om gewoon de 'matchende outfit' aan te doen, want als je dingen gaat mixen staat het bij voorbaat debiel. Evengoed duurde het een uur voordat ik klaar was met mijn personage en ik geheel tevreden was over m’n kledingkeuze. Mijn vrouwelijke kant borrelt altijd op zo gauw ik personages mag aankleden.

Bots en lag
Het volgende beeld is een redelijk onoverzichtelijk menu waarin ik koos voor de ‘freeplay’ optie, omdat ik alleen daar ‘public game’ kon vinden, zodat ik online kon. Voor de rest had ik alles op standaard gezet en er werd een level ingeladen. Het eerste dat me opviel is dat mijn acht man tellende team voor de helft uit bots bestond. De tegenstander had een klein voordeel, zij hadden namelijk maar twee bots. Het is een nogal bizarre situatie, want zoals we allemaal weten zijn bots simpelweg schietschijven die in de weg lopen en de verkeerde dingen doen. Het potje werd dan ook grandioos gewonnen door de tegenpartij, dit ondanks dat ik de meeste punten binnenhaalde (maar liefst driemaal zoveel als de tweede). Nuchter als ik ben krabde ik even op me achterhoofd terwijl ik naar de punten keek, maar veel tijd had ik niet, want nog geen twee seconden later kreeg ik de melding 'migrating session' te zien, waarna ik in een lege server terecht kwam. Bij de meeste games kan dat weleens gebeuren, maar Brink is op dat gebied een uitzondering. De verbinding is nog minder stabiel dan een meisje met een persoonlijkheidsstoornis tijdens haar menstruatie. Na dat ene ‘goede’ potje, heb ik alleen nog maar lag voorbij zien komen en dan speelde ik de helft van de tijd zelfs nog met een paar bots in de game. Kun je nagaan als het allemaal spelers zouden zijn. In het menu kon ik gelukkig ook kiezen voor een andere gamemode, de ‘competitive mode’. Deze zorgt ervoor dat je met minder mensen speelt, maximaal vijf per kant in plaats van acht. Hier is de lag iets minder, maar je game-ervaring ook. Gelukkig wordt er momenteel aan dit probleem gewerkt, maar na twee updates is het nog niet in orde. Als compensatie brengt Bethesda de komende DLC gratis uit, wat dan wel weer een mooi gebaar is, al blijft het sneu dat het spel online onspeelbaar is door deze ridicule verbindings problemen.

Bijzonder innovatief
Maar als je geluk hebt en door de hier en daar wat buggy momenten heen kunt kijken is Brink best leuk. De potjes die je speelt zijn in feite dezelfde levels als in de singleplayer (waar ik later nog op terug kom). Je hebt objectives die je moet voltooien, terwijl de tegenstander deze moet verdedigen. Een voorbeeld hiervan is het level Container City. In dit level moet de Security een bot bewaken en repareren terwijl deze een weg door de container-stad maakt. De Resistance moet de bot kapot maken of zorgen dat niemand in de buurt kan komen, want de bot rijdt alleen als er een Security speler dichtbij is. Uiteindelijk komt de bot bij zijn eindbestemming, opent een container waarin een koffer zit die de Security moet stelen en naar de helikopter moet brengen. Doordat er vaak over één objective gestreden wordt kom je, ondanks dat de levels redelijk groot zijn, veel tegenstanders tegen. Dit in tegenstelling tot andere shooters, waarbij vaak gestreden wordt om meerdere objectives tegelijk of de spelers door het gehele level verspreid zijn. Het freerunnen, waar ik in de singleplayer review nog uitgebreid op terug zal komen, zorgt ervoor dat je ook nog eens op extra leuke en soms hoge plekken terecht kunt komen, vanwaar je de tegenstander onder vuur kunt nemen. Deze dynamische gevechten rond de objectives laten de innovatieve kant van Brink zien. Het is daarom extra jammer dat de game nog niet helemaal goed loopt op de Xbox (de pc versie schijnt geen problemen te hebben), want hierdoor wordt het spelplezier aardig verpest.

De multiplayer van Brink wordt geteisterd door verschillende problemen, zoals lag en bugs. Dit is erg jammer want de gameplay is leuk en vernieuwend. De gevechten rond één objective zijn intens en je zult geen moment meemaken dat je geen tegenstander op de korrel kunt nemen. De potjes zijn redelijk lang en de objectives zijn anders dan je van online shooters gewend bent, waardoor de ervaring heerlijk verfrissend is. Dus vergeet Capture The Flag, Domination of Battlefields Conquest mode en vecht voor je standpunt in de online battle voor The Ark, maar wacht eerst nog maar eventjes een maandje zodat Bethesda aan de lag en bugs heeft kunnen werken.

+ Innovatief
+ Altijd actie
+ Leuke objectives