Mortal Kombat (Singleplayer)

Geschreven door 'Alex.'' op Friday, 6 May 2011 om 23:39

Als oud fan van de Mortal Kombat-reeks was ik zeer verheugd om mij flink te gaan storten op het kopje kleiner slaan van mensen online. Helaas ligt het PlayStation Network eruit, waardoor ik het bloederige geweld online nog even moet uitstellen. Ik heb daarom eerst maar eens de singleplayer goed onderhanden genomen.

Arcade Roots
De eerse Mortal Kombat-game kwam uit in 1992 in de arcadehallen op de arcadekast en vond al snel zijn weg naar de console. Mortal Kombat was uniek voor zijn tijd vanwege de gewelddadige en bloedige manier van het doden van je tegenstanders. Inmiddels zijn we negentien jaar verder en Mortal Kombat is weer terug in zijn oorspronkelijke vorm. Mortal Kombat keert terug naar de roots van de serie en is trouw gebleven aan de basis. Het is erg makkelijk om Mortal Kombat-characters te besturen doormiddel van je controller, omdat het vast heeft gehouden aan zijn traditionele besturing. De bruutheid van de vele verschillende moves blijft je soms verbazen en dan heb ik het nog niet eens gehad over de nieuwe X-Ray moves en de oude bekende Fatalities moves gehad.

Een beetje bloed is niet erg
Kan je niet tegen bloederige games, dan ben je bij Mortal Kombat zeker niets voor jou, want de moves die je tegen komt verschillende simpele schoppen en slaan, tot brekende botten en uit elkaar gescheurde lichamen. Mortal Kombat is zeker niet geschikt voor de tere zielen onder ons! Het toppunt van de moves zijn natuurlijk de vele verschillende Fatalities. Eén van mijn favotiete characters SubZero bevriest de onderlichaam van de tegenstanden en vervolgens trekt hij letterlijk het bovenlichaam van het onderlichaam af, om maar vervolgens dit even vrolijk te gaan showen terwijl wat ingewanden er nog uit hangen.

Nieuw in deze Mortal Kombat zijn de X-Ray moves. Dit zijn nieuwe moves die je kan uitvoeren wanneer je energie bar helemaal vol is, vervolgens druk je even beide trigger knoppen tegelijk in en de rest gaat vanzelf. Wat je vervolgens te zien krijgt zijn letterlijk botte brekende moves en een hoop geluid en effecten eromheen om het botte breken te kunnen bereiken. De X-Ray moves zijn dan ook simpel uit te voeren en kunnen veel schade aanrichten, jammer is wel dat sommige X-Ray moves veels te krachtig zijn in vergelijking met andere X-Ray moves.

Wat ook zeker noemenswaardig mag zijn, zijn de interactie van de omgevingen met de characters. Je hebt bijvoorbeeld één lever waar een soort van bloed waterval bevind, loop je hieronder dan zit je onder het bloed (Nu alleen hopen dat dit bloed geen vreemde ziektes bevat). Ook vernieuwend in deze Mortal Kombat is dat de characters een soort schade systeem hebben, in het verloop van het gevecht zie je dat de kleding van je character schade oploopt en dat je zelf ook meer schrammen en bloedvlekken gaat krijgen.

Game modes
Mortal Kombat kent meerdere game modes waaronder de Challenge Tower, in deze game mode moet je namelijk als het ware een toren van 300 uitdagingen beklimmen. Je kunt uitdagingen verwachten waarin je een bepaald doel moet bereiken binnen een bepaalde tijd, denk hier aan bijvoorbeeld een X aantal rake klappen binnen 45 seconden. Je kan echter ook verwachten dat je een paar mini games voorgeschoteld krijgt, maar uiteraard behoren ook gevechten tot deze uitdagingen. Uiteraard verdien je bij het voltooien van een uitdaging ook weer  ‘koins’ waarmee je later items ingame kunt kopen en unlocken.

Verhaal?
Tegenwoordig kan zelfs een fighting game niet meer zonder verhaal, wat ik persoonlijk wel jammer vind want bij een fighting game gaat het toch om het vechten? Maar goed gelukkig valt dit bij deze Mortal Kombat eigenlijk wel mee, het verhaal in deze game draait zoals vanouds om het Mortal Kombat tournooi. Je volgt in feite gewoon een simpel verhaallijn door de game heen waarmee weinig tot geen interactie vereist is, behalve dan wanneer je moet gaan vechten.

Mortal Kombat mag zich zeker een waardige arcade fighter noemen, wellicht zelfs één van de beste van deze tijd. Helaas echter zal dat deze Mortal Kombat zich meer aanspreken bij bekende van de serie dan nieuwe gamers. Echt innoverend is de game ook niet  en sommige characters zijn echt overpowered. Ondanks dit zou ik deze game aan iedereen durven aan te raden die al een beetje fan zijn van fighter games!

Pluspunten Minpunten

+ Makkelijke controls
+ Arcade Roots!!!!

+ Veel brute moves
+ 3D Mogelijkheid

- Sommige characters veels te krachtig

- Weinig vernieuwing

Met dank aan: Dennis op den Buijs

Arcade Roots

De eerste Mortal Kombat game kwam in 1992 in de arcadehallen en  vond al snel zijn weg naar mensen thuis. Destijds was Mortal Kombat uniek vanwege de gewelddadige en bloederige manier van het doden van je tegenstanders. Inmiddels zijn wij 19 jaar verder en Mortal Kombat is weer terug!

Mortal Kombat blijft zich trouw aan zijn arcade roots, hierdoor merk je ook weer dat de controlers simpel zijn en de moves ook snel en makkelijk uit te voeren zijn. De bruutheid van de vele verschillende moves blijft je vaak ook soms verbazen en dan heb ik het nog niet eens gehad over de nieuwe X-Ray moves en de oude bekende Fatalities moves gehad.

Een beetje bloed is niet erg

Kan je niet tegen bloederige games, dan ben je bij Mortal Kombat zeker aan het verkeerde adres. Want de moves die je tegen komt verschillende simpele schoppen en slaan, tot brekende botten en uit elkaar gescheurde lichamen. Mortal Kombat is zeker niet geschikt voor de tere zielen onder ons!

De toppunt van de moves zijn natuurlijk de vele verschillende Fatalities. Één van mijn favotiete characters SubZero bevriest de onderlichaam van de tegenstanden en vervolgens trekt hij letterlijk het bovenlichaam van het onderlichaam af, om maar vervolgens dit even vrolijk te gaan showen terwijl wat ingewanden er nog uit hangen.

Game modes

Verhaal?

Pluspunten Minpunten