Portal 2 [Multiplayer]

Geschreven door 'Alex.'' op Sunday, 1 May 2011 om 12:12

Dat Portal 2 een geweldige game is geworden, heb je onlangs al kunnen lezen in de review. Wat de titel extra bijzonder maakt, is dat je ook met z'n tweeën puzzels op kunt gaan lossen. Welkom in de coöperatieve wereld van Portal 2!

Uniek
Nadat je de singleplayer mode hebt uitgespeeld en enorm veel ervaring op hebt gedaan met het schieten van portals en het glijden over verschillende kleuren gel, wil je natuurlijk niet nog eens hetzelfde avontuur met z'n tweeën beleven. Valve snapt dat maar al te goed, vandaar dat alle levels die je coöperatief kunt spelen ook speciaal daarvoor zijn gemaakt. Je zult dus geen levels uit de singleplayer tegenkomen als je met twee man sterk aan de slag gaat.

Er waren eens twee robots...

De co-op speel je niet met het hoofdpersonage uit de singleplayer (Chell), maar met twee robots. Dit geeft verder niet zoveel nieuwe opties, maar je moet natuurlijk wel bedenken dat alles wat je in de singleplayer gebruikte, nu verdubbeld is. Je hebt dus twee Portal-guns en vier portalen, en die extra's zijn ook echt nodig om de verschillende levels tot een goed einde te brengen. Zo kom je bijvoorbeeld vaak in situaties terecht waarbij vier van die gaten in de muren echt nodig zijn. Of denk aan een situatie waarin je medespeler op een knop moet drukken, zodat jij precies op dat moment  de geopende weg in kunt slaan. Je snapt het, de mogelijkheden om hiermee te variëren zijn eindeloos en je zult je bovenkamer dan ook hard moeten laten werken om de relatief moeilijke puzzels op te lossen.

Communicatie vereist
Het moeten samenwerken is leuk, maar brengt ook de nodige problemen met zich mee. Aangezien communicatie echt nodig is om verder te komen (elkaars gedachten lezen is op het moment van schrijven nog niet mogelijk), heb je er niets aan als je maatje geen headset gebruikt en totaal iets anders aan het doen is dan dat jij voor ogen hebt. Je moet online dus een welwillende gamer vinden die net als jij de testkamers op wil lossen. Gelukkig is het niet per se nodig om de game online te spelen, want je kunt ook via split-screen aan de slag. En ja, als je naast elkaar achter hetzelfde scherm zit, is communicatie en hardop denken opeens een stuk makkelijker en doeltreffender.

En toch...

Ondanks de mogelijke issues bij het spelen in co-op mode, blijft het idee achter Portal 2 natuurlijk enorm goed. Geen first-person schietgeweld, maar een subtiele game waarbij het eindelijk weer eens nodig is om goed na te denken in plaats van hersenloos alles kapot te schieten wat los en vast zit. Eindelijk weer eens een titel waar je echt brainz voor nodig hebt om het einde te bereiken. En dat, lieve lezers, dat soort spellen worden tot eigenlijk te weinig gemaakt.

Portal 2 heeft natuurlijk een geweldige singleplayer, dat heb je al eerder op Gameliner kunnen lezen, maar de game bevat daarnaast ook nog eens een leuke co-op. De puzzels hierin zijn een stuk lastiger en het is dan ook van groot belang dat je met je maatje communiceert tijdens het doorlopen van de testkamers. Dit is meteen de grootste issue, aangezien je dus wel iemand moet hebben die net als jij serieus de levels uit wil spelen. Heb je eenmaal zo iemand gevonden, dan is het genieten geblazen. Hulde!

Pluspunten Minpunten

+ Grote uitdaging
+ Twee guns, vier portals