SHIFT 2: Unleashed (Multiplayer)

Geschreven door 'Alex.'' op Thursday, 7 April 2011 om 23:30

Afgelopen week ben ik helemaal losgegaan met de multiplayer van SHIFT 2: Unleashed. Is het Slightly Mad Studios gelukt om naast een goede singleplayer ook een goede multiplayer te maken? Je leest het hieronder.

Start uw motoren
De multiplayer van de game bevat naast de racemodus ook nog een aantal andere modi. Zo heb je Time Attack, Driver Duel, Catchup Duel en Catchup Pack. De racemodus spreekt voor zich: wie als eerste over de finish is wint. Deze modus is met maximaal twaalf man te spelen. De host van de game kan een hoop instellingen bepalen, waaronder de baan en met welke wagen er wordt gereden. Ook kan hij bepaalde camerapunten uitschakelen. In Time Attack moet je een zo snel mogelijke rondetijd neerzetten. Je krijgt hiervoor een aantal minuten de tijd, wat afhankelijk is van de baan. Degene met de snelste rondetijd wint. In Driver Duel neem je het één tegen één op met je tegenstander. Je wint als je vijf seconden voor ligt op je tegenstander of als je als eerste de finishlijn bereikt. Catchup Duel is ook een één tegen één-race. Deze keer krijgt de langzamere auto een voorsprong. Catchup Pack is eigenlijk precies hetzelfde, alleen kan je deze modus met twaalf man spelen.

Verover de kroon
Van de Driver Duel-modus is ook een speciale modus gemaakt, namelijk Driver Duel Championship. In deze modus moet je je vanuit de kwalificatieronde naar de top werken. Als je één keer verliest dan begin je weer opnieuw in de kwalificatieronde. Het is dus eigenlijk de bedoeling om zeven races achter elkaar winnen, wat best wel lastig is. Als het je lukt, verdien je de kroon.
In elke ronde rijdt je in een willekeurige wagen. Je tegenstander rijdt in dezelfde wagen als jij. In de eerste rondes rijdt je op vrij gemakkelijke banen. Hoe verder je komt, hoe moeilijker de banen worden. Ik vind dit een hele toffe modus, omdat je met verschillende auto’s rijdt en elke race erg spannend is. Jij en je tegenstander willen natuurlijk niet verliezen, want anders moet je helemaal opnieuw beginnen.

Vervelende beukers Een groot nadeel van de multiplayer is dat iedereen je van de weg af probeert te beuken. Ik ben in elke race wel minstens één keer van de weg afgebeukt, wat vrij irritant is. Er had eigenlijk een optie moeten zijn om de botsingen met je tegenstanders uit te kunnen schakelen. Dit zou het racen veel eerlijker hebben gemaakt.

Een kleiner minpunt is dat de schade van je auto online alleen visueel is. Misschien is dit ook wel beter, want anders zouden de beukers helemaal in het voordeel zijn.

Autolog
SHIFT 2: Unleashed bevat net als Need for Speed: Hot Pursuit de Autolog. Hierin worden werkelijk alle statistieken van jou en je vrienden weergegeven. Het belangrijkste hierin is het vergelijken van je tijden. Zo kan je voor elke baan zien wie van je vrienden, van het land en van de wereld de snelste zijn. Zie je dat je vriend sneller is dan jij, dan hoef je maar één keer op de knop te drukken om zijn tijd proberen te verbeteren.

Eindoordeel:
De multiplayer van SHIFT 2: Unleashed zit prima in elkaar. Er zitten vijf verschillen modi in de game, die allemaal erg leuk zijn. De host van de game kan uit een boel instellingen kiezen. Ook de Autolog is een goede toevoeging. Dit kan de speelduur van de game enorm verlengen. Het enige grote minpunt van de multiplayer is dat je tegenstanders je vaak van de weg beuken. Laten we hopen dat er ooit nog een patch komt die het mogelijk maakt om botsingen met tegenstanders uit te schakelen. Voor de rest vind ik de multiplayer helemaal top!

Pluspunten Minpunten

+ Leuke modi
+ Veel instellingen