Crysis 2 (Multiplayer)

Geschreven door 'Alex.'' op Thursday, 7 April 2011 om 1:57

Crysis heeft een aantal jaar geleden de gemoederen flink bezig gehouden. Iedereen was het er wel over eens dat de grafische kwaliteit van de game ongekend hoog was, maar daarin schuilde ook meteen het grote minpunt. Om de game op een normale manier te kunnen spelen had je een pc van de NASA nodig, en laat nou niet iedereen zo'n ding in huis hebben staan. Crysis 2 lijkt dat probleem te hebben opgelost door ook naar de consoles te komen. Eens kijken wat de multiplayer ons te bieden heeft.

Nanosuit 2.0 is geweldig...
In het eerste deel had je al het bekende Nanosuit, waarmee je metershoog kon springen, harde klappen uit kon delen en jezelf onzichtbaar kon maken voor de buitenwereld. In Crysis 2 heeft dit pak een update gekregen naar versie 2.0, wat betekend dat je nog hoger kunt springen, harder kunt slaan, enzovoorts. Allemaal leuk en aardig, maar je leert het pak pas echt waarderen als je de game speelt. Wat denk je bijvoorbeeld van een situatie waarin je onzichtbaar naar je vijand toe sluipt, om deze vervolgens nietsvermoedend een flinke mep te verkopen. Oké, je bent niet helemaal onzichtbaar, want je tegenstanders zullen van dichtbij een bepaalde gloed zijn op de plaats waar jij op dat moment loopt, maar als je jezelf op een afstand bevindt ben je er bijna zeker van dat niemand je ziet. Zo kan jij mooi je favoriete sniperplekje opzoeken of ongezien het level afstruinen op zoek naar de vijand.

… tot de energie op is
Ook de andere features van je Nanosuit 2.0 mogen er zijn. Zo kun je met een druk op de knop jezelf in de 'armor'-mode zetten, zodat je meer kogels kunt vangen alvorens je het loodje legt. Uiteraard zit er aan het onzichtbaar zijn en het kunnen incasseren van meer kogels een limiet: de energie die je nodig hebt voor deze twee technologische hoogstandjes is op een gegeven moment op, waardoor het voor kan komen dat je open en bloot midden op de map als schietvoer dient. Het is dan ook zaak om op tijd een veilige plek te zoeken voordat je energie op is.

Dogtags
Genoeg over het Nanosuit, want de multiplayer draait natuurlijk niet alleen om dat mooie pak. Tijdens het spelen van potjes zul je namelijk regelmatig een 'dogtag' verdienen, omdat je een bepaalde actie hebt uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een bepaald wapen om iemand te vermoorden, x aantal kills met wapen y, maar ook een stukje door de map zwemmen of jezelf het meest van iedereen in je rug laten schieten leveren een dogtag op. De tags hebben voor de rest geen nut, behalve dat je ze kunt dragen als je eigen logo, zodat anderen kunnen zien wat voor toffe prestaties jij hebt geleverd (of verneder jezelf door de eerdergenoemde 'meeste schoten in de rug geïncasseerd als dogtag te dragen, dat kan natuurlijk ook).

Perks
Net zoals elke multiplayer-shooter tegenwoordig heeft ook Crysis 2 de nodige perks, die je verdient door een x aantal tegenstanders achter elkaar uit te schakelen. Voorbeelden van deze perks zijn het tonen van alle vijanden op de radar (normaal zie je die alleen als ze hebben geschoten) of het aanroepen van bepaalde handige snufjes om je leven wat makkelijker te maken.

Veel keuze
Tot slot nog even een overzicht van alle verschillende modi in de game. Uiteraard heb je de bekende deathmatch (hier 'Instant Action' genoemd), maar er zijn ook een aantal wat meer originele modi. Denk bijvoorbeeld aan de mode Crash Site, waarin het de bedoeling is om zoveel mogelijk strategische punten in te nemen en die daarna ook te behouden.

Al met al heeft Crytek mij aardig verrast met de multiplayer van Crysis 2. De modi waarin je je kunsten kunt vertonen zijn goed uitgewerkt, en het tactische spelletje dat je met je Nanosuit kunt spelen is een extraatje van Crysis 2 dat je in andere shooters niet zult vinden. Je zult ook echt van je technologische pak gebruik moeten maken om te overleven, anders zul je merken dat het aardig lastig wordt om veel punten te halen in de potjes. Vergeet overigens ook de singleplayer van Crysis 2 niet te spelen, want we hebben hier eindelijk weer eens te maken met een bovengemiddeld lange en best toffe singleplayer-ervaring. De multiplayer zal je in ieder geval nog wel een tijdje zoet houden, wees daar maar niet bang voor.

Pluspunten

Minpunten

+ Nanosuit 2.0 mogelijkheden