God Eater Burst (PSP) (Singleplayer)

Geschreven door 'Alex.'' op Thursday, 7 April 2011 om 1:52

Aragami, zo heten de goddelijke mysterieuze wezens die de aarde in de nabije toekomst teisteren. Alles lijkt verloren totdat Fenrir, een organisatie die de wereld tegen de Aragami wil beschermen, de God Arc ontwikkelt,het enige wapen tegen de Aragami. In dit uitgebreidere deel van God Eater neem je de rol aan als Aragami-jager in een wereld waarin niets is wat het lijkt…..

Zodra het eerste introfilmpje voorbij is weet je waar je mee te maken hebt. Dit is een typische Japanse aktie-game met over the top wapens en RPG-invloeden en veel items looten. Gods Eater Burst is een upgrade van de game God Eater, dat in 2009 in Japan met zeer veel succes op de PSP werd uitgebracht. Er is getracht te luisteren naar de fans en Namco Bandai brengt de game naar Europa met tal van extra mogelijkheden, 100 additionele nieuwe missies, Avatar ruilsysteem, betere AI, nieuwe Aragami en extra cutscenes.

Na de tutorial

Na een zeer uitgebreide tutorial kun je eindelijk aan de slag met je God Arc en op jacht naar de Aragami. Dit doe je door telkens verschillende missies vanaf balie aan te nemen en je team van NPC’s zo goed mogelijk samen te stellen. Je kunt tevens NPC’s verkrijgen ,door te ruilen met vrienden, en hun Avatar gebruiken in jouw game.

De gevechten doe je door regelmatig te schakelen tussen twee stances en letterlijk het gebruiken van de ‘’God Eater’’. Een van de stances is je enorme zwaard ,waarmee je korte afstandaanvallen doet, en de ander is de gun, waarmee je de lange afstandaanvallen uitvoert. ‘’Easy to learn, difficult to master’’ is wat qua uitleg het best past bij de gameplay van de gevechten. Doel van de vele missies is ,door zoveel mogelijk goede items te vergaren (looten), om de best mogelijke wapens en kogels (bullets) te creëren en te customizen. Hoewel de gevechten met de immens grote vijanden een unieke ervaring biedt, moet ik ,na ruim 32 uur in de game te hebben gestoken, toch wel zeggen dat het wel erg herhalend aanvoelt. Dit ,alsmede ook het feit dat sommige vijanden na ruim 20 minuten vechten zomaar het hazenpad kiezen en je daardoor opnieuw mag beginnen, kan mij, zelfs als echte JRPG-fan, niet echt bekoren.

Zit er ook een verhaal in?

Het verhaal wordt middels vele dialogen erg goed uit de doeken gedaan en blijft interessant. De diverse plottwisten en het verrassende einde is gedaan op de manier zoals alleen Japanners dat kunnen. Niets is wat het lijkt en daar ik hou ik van. Wel is, zoals wel vaker in dit soort games ,de voice-acting aardig, alleen de lipsynchronisatie erg knullig te noemen. Het doet niet echt afbreuk aan het verhaal maar het is toch jammer.

Het oog wilt ook wat!

Grafisch heeft de game veel weg van Final Fantasy: Crisis Core maar oogt net iets frisser. De levels zijn mooi en kleurrijk maar het echte paradeplaatje, de enorme Aragami, zijn een lust voor het oog. Het blijft een ontzettend David en Goliath-gevoel als je oog in oog staat met zo’n reusachtig monster.

Het is bij deze game een beetje een mix van gevoelens. Hoewel de gevechten wat eentonig en zelfs frustrerend kunnen worden heeft het,met het vele customizen, verhaal en de unieke Aragami, wel veel in huis om de Japanse gameliefhebber aardig zoet te houden.

Met dank aan: Willem de Groot