Cooler Master Storm Spawn

Geschreven door 'itons'' op Thursday, 6 January 2011 om 9:17

Vandaag introduceert Cooler Master de Spawn gaming muis als nieuwste toevoeging aan de CM Storm gaming lijn. Eerder zagen we al de Inferno de revue passeren. Heeft Cooler Master de Spawn weten te verbeteren ten opzichte van de eerdere muizen en wat maakt de Spawn nou zo speciaal? Gamelux voelde als een van de eersten de Spawn aan de tand!

Uiterlijk: Rood en robuust
Wat als eerste opvalt aan de Spawn is de kleur. De body van de muis is rood metallic gekleurd, met een wit CM Storm logo in het midden en de letters Spawn aan de zijkant. In combinatie met de zwarte knoppen en de rubberen grips komt de muis robuust en stoer over.

Met de Spawn richt Cooler Master zich duidelijk op een ander type gamer dan met de Inferno en de Sentinel muizen. Die twee voorgangers hadden nog LED verlichting in verschillende kleuren en speciale rapidfire knoppen, maar daar zien we niets van terug bij de Spawn. In plaats daarvan heeft Cooler Master ervoor gekozen om de Spawn, afgezien van de rode body, vrij sober te houden. De knoppen en het scrollwiel zijn mat zwart, omlijnt met een klein glanzend zwart randje. In de rubberen grips zijn kleine gaatjes aangebracht die voor extra houvast zorgen. De enige extra knoppen die aangebracht zijn op de Spawn zijn de forward/backward knoppen aan de linkerkant en 2 knoppen om de DPI omhoog of omlaag te zetten. Behoorlijk weinig knoppen dus, maar dat zal voor de meeste gamers geen probleem zijn.

Software: Simpel en effectief
In vergelijking tot de software van de Inferno komt de Spawn er een stuk beter van af. Ons grootste bezwaar bij de software van de Inferno was de complexiteit en de onlogische indeling van de tabbladen. Cooler Master maakte het zich ook wel erg ingewikkeld met verschillende profielen, 5 DPI settings, aanpasbare verlichting en diverse andere toeters en bellen. De Spawn drivers zijn een stuk minder ingewikkeld.
Op het eerste tablad kun je alle knoppen een functie geven, de dubbel klik of scroll snelheid instellen en eventueel de pointer acceleratie aan of uitzetten. Daarnaast zijn er tabbladen voor het aanmaken van macro’s, het instellen van de verschillende DPI presets en de polling rate. Jammer genoeg zijn er slechts 3 DPI niveau’s beschikbaar, 800, 1800 en 3500. Er is dus weinig reden om de presets aan te passen, je hebt immers maar de keuze uit 3 opties. Allicht kan het handig zijn voor de gamers die niet graag van DPI wisselen om voor elke preset dezelfde DPI instellingen te selecteren.
Een prettige toevoeging is de toevoeging van verschillende polling rates in de software zelf. Waar je vroeger aan de slag moest met schimmige applicaties om diep verstopte DLL bestanden aan te passen, kun je nu met enkele drukken op de knop wisselen van polling rate. Dit is een handige setting om Windows te forceren vaker te controleren wat de muis aan het doen is. In plaats van de 125 controle momenten per seconde kun je dit opschroeven  naar 250, 500 of 1000 keer. Dat Windows vaker informatie door krijgt van je muis betekend dat jou bewegingen sneller geregistreerd worden door je game.

Alle aanpassingen die je doet in de software worden opgeslagen op de 32KB geheugen chip die aanwezig is op de muis. Zodoende heb je direct je instellingen terug als je de muis op een andere PC aansluit. Reuze handig dus als je bezig bent om je PC in te richten op dat LAN finale podium!

Gebruikers kunnen ook zelf macro’s aanmaken die dan toegewezen kunnen worden aan een van de muisknoppen. Dat is handig als je vaak dezelfde acties moet herhalen en geen zin hebt om de toetsencombinatie telkens in te moeten drukken. Deze macro functie is relatief simpel, er kunnen alleen toetsenbord toetsen aan de macro toegevoegd worden en er is geen mogelijkheid om vertragingen tussen de toetsenaanslagen aan te brengen.

Tot slot is er een update functie om er voor te zorgen dat je altijd de laatste firmware versie gebruikt. Mocht je problemen hebben met je muis dan kun je terecht op het support forum van CMStorm.com.

Met de software stel je alle knoppen in en kun je andere belangrijke settings aanpassen

Spawn in de claw grip: Zijn je handen niet te groot?
De Spawn muis is speciaal ontwikkeld voor claw grip gamers. In plaats van je hand volledig op de muis te laten rusten, bestuur je als claw gamer de muis door je vingertoppen te laten rusten op de muis en verder geen contact te maken. Logischerwijs hoeft de muis dan niet zo groot te zijn dat je hele hand erop kwijt kan. Toch kan je de Spawn ook wel als palm grip gebruiken, tenminste als je kleine tot middelgrote handen hebt. De muis van je hand rust dan echter wel op je muismat en niet op de muis. Als je relatief grote handen hebt en geen claw grip gebruikt dan is de Spawn waarschijnlijk niet voor jou weggelegd.

Spawn prestaties in-game en daar buiten
Om de Spawn tot het uiterste te drijven gingen we met de muis in de aanslag de servers van Counter-Strike en Heroes of Newerth op. Daarnaast gebruikten we de Spawn voor dagelijks werk in Windows. In combinatie met onze stoffen muismat gleed de CM Spawn als een mes door de boter over ons bureau. Ook tijdens de hektiek van een teamfight in Heroes of Newerth bleef de Spawn precies doen wat de bedoeling was en is daarbij nog bijzonder precies ook. De Spawn geeft echte controle over je muis aanwijzer. Ook in Counter-Strike werden de nodige frags gemaakt, de Spawn reageert prima op snelle draaien, om nog net even snel dat ene hoekje te peaken.

Conclusie
Cooler Master zet met de Spawn een oerdegelijke muis neer met een eigen karakter. Het idee achter het ontwerp is niet nieuw, maar goed uitgevoerd en maakt het mogelijk voor claw grip gamers om met een muis te spelen die speciaal voor hen is ontworpen. Het uiterlijk is eigenzinnig, de bouwkwaliteit is prima in orde en de software is simpel, maar krachtig.

Door de focus op claw grip en het ontbreken van extra knoppen is muis vooral geschikt voor FPS en RTS gamers die claw grip muizen prefereren. MMO spelers kunnen beter verder kijken naar een muis met meer knoppen en betere macro functies.

Als je geen behoefte hebt aan veel extra knoppen of andere poespas, maar gewoon een goede muis voor een schappelijke prijs wilt , dan is de Cooler Master Storm Spawn de perfecte muis voor jou. Eindcijfer: 8/10.

Afbeeldingen

Specificaties

3500 DPI Optical sensor