Call of Duty: Black Ops :Multiplayer Review

Geschreven door 'argaming'' op Wednesday, 8 December 2010 om 14:34

In de shooters die vandaag de dag op de markt verschijnen, gaat het vooral om de multiplayer. Het verhaal dat voor de singleplayer wordt bedacht is hiermee niet helemaal het ondergeschoven kindje, maar de strijd met andere mensen van over de hele wereld is door de jaren heen toch wel de grotere van de twee werelden geworden. Call of Duty: Black Ops is zo’n game waarbij dit zonder twijfel de waarheid is. De singleplayer is mij al goed bevallen (check daarvoor de eerder geschreven review), nu de multiplayer nog.

Overtreffen

Het probleem (al zou je het ook een handigheidje kunnen noemen) voor ontwikkelaar Treyarch is dat er voor de Call of Duty-serie al een dijk van een multiplayer aanwezig is. Als je terugdenkt aan je speelsessies bijvoorbeeld Modern Warfare 2 (deze wordt overigens nog steeds enorm veel gespeeld) weet je nog wel hoe goed die multiplayer in elkaar zat. Vooral het verschijnsel ‘perks’ is inmiddels bij iedere gamer wel bekend en doet ook steeds vaker zijn intrede – in welke variatie dan ook – in andere multiplayer-shooters. De vraag bij deze nieuwe multiplayer van Black Ops is dan ook: hoe wil je de gevestigde orde in godsnaam nog overtreffen?

Eén kogel
Die vraag wordt door Treyarch beantwoord met onder andere de introductie van vier nieuwe modi, die ik even door zal nemen. Allereerst is er de ‘One in the chamber’ mode. Hierbij moet je niet denken aan een soort King of the Hill mode (dat was in ieder geval mijn eerste ingeving toen ik de naam hoorde). Nee, bij de mode heft iedere speler een simpel pistooltje en een mes. Het addertje onder het gras is hier dat je maar één kogel in de kamer van je pistool hebt (vandaar dus de naam). Telkens als je een tegenstander omlegt, krijg je de kogel die hij in zijn kamer had zitten. Deze kogel kun je dan weer gebruiken voor het volgende slachtoffer.

De andere drie
Een ander mode is ‘Gun Game’. Hierin begint iedere speler met hetzelfde wapen en naarmate je meer kills maakt, krijg je een steeds beter wapen. Niet alleen is dit leuk omdat iedereen met hetzelfde wapen begint, maar met deze mode maak je ook snel kennis met het complete wapenarsenaal van Black Ops. De derde nieuwe mode is ‘Sticks and Stones’, waar je met wat meer primitieve wapens zoals de tomahawk en de kruisboog je tegenstanders moet zien te bestrijden. Tot slot hebben we ‘Sharp Shooter’. Wederom krijgen alle spelers hetzelfde wapen tot hun beschikking, het verschil is echter dat dit wapen om de zoveel tijd wordt verwisseld met een ander, willekeurig gekozen wapen. Ook deze mode is dus een prima manier om alle wapens van Black Ops eens te doorlopen.

Niets is gratis
Een andere vernieuwing ten opzichte van Modern Warfare 2 zijn de CoD-points, de in-game valuta. Je bent gewend dat je nieuwe wapens en bijbehorende accessoires unlockt zodra je in level stijgt, maar in Black Ops gaat dit op een iets andere manier. Alles wat je vrijspeelt, van wapens tot dempers, moet je eerst nog kopen met deze punten om de technische snufjes ook daadwerkelijk te gebruiken. Hier zit dus een bepaalde keuze in, want als je een level stijgt zul je niet genoeg centjes hebben verdiend om direct alles op te kopen. Het is dan aan jou om te beslissen welke wapens en toevoegingen het beste bij jouw speelstijl passen.

Wager Matches
Als laatste wil ik nog even de Wager Matches de revue laten passeren. In deze matches is het de bedoeling dat je jouw zuurverdiende CoD-points inzet. Als je vervolgens bij de eerste drie spelers weet te eindigen, maak je winst op je ingezette geld. Lukt dit niet, dan ben je al je ingezette punten simpelweg kwijt en kun je weer opnieuw beginnen met het verkrijgen van inkomen.

Het is Black Ops gelukt om de al bestaande multiplayer over te nemen en het één en ander flink op te poetsen, te veranderen en toe te voegen. De nieuwe modi zijn best leuk en de Wager Matches zorgen voor dat extra beetje strijd. Als er geld (hoe virtueel dat ook is) op het spel staat, zijn mensen toch bereid om net dat beetje extra te geven en dat zorgt voor leuke online potjes. Met deze multiplayer is dus genoeg te doen en het houdt je in ieder geval de komende maanden wel weer even bezig op online gebied. Chapeau voor Treyarch!
Geschreven door : Johan Van Der Sanden

-->