Battlestations: Pacific

Geschreven door 'itons'' op Thursday, 4 June 2009 om 16:11

Van de bombardementen op Pearl Harbour, naar de slag om Midway, helemaal tot aan de slag om Okinawa. De strijd tussen de Amerikanen en de Japanners laaide flink op in de Tweede Wereldoorlog. Ben jij een grote fan van de Tweede Wereldoorlog of het rollen van de oorlogsmachine? Dan is Battlestations: Pacific wellicht de perfecte match voor jou.

[page=Singleplayer] PC/XBOX360 - Van de bombardementen op Pearl Harbour, naar de slag om Midway, helemaal tot aan de slag om Okinawa. De strijd tussen de Amerikanen en de Japanners laaide flink op in de Tweede Wereldoorlog. Ben jij een grote fan van de Tweede Wereldoorlog of het rollen van de oorlogsmachine? Dan is Battlestations: Pacific wellicht de perfecte match voor jou. bp2.jpgOntwikkelaar Eidos Hongarije doet het weer, met dit vervolg op Battlestations: Midway bieden ze de speler wederom wat hij gewend is. De Battlestations serie biedt een combinatie van actie en real-time strategy, en Pacific is daar niet anders is. De balans is bij dergelijke games echter vaak ver te zoeken, omdat er net iets teveel op het groots maken van de gevechten gefocust wordt, maar Eidos lijkt er toch in geslaagd dit voor de speler een ware beleving te maken. Zo ben je niet alleen een soldaat in een van de vele voertuigen, maar krijg je de controle over een hele vloot van oorlogsvoertuigen. Of je nu van vliegen houdt of echte zeemansbenen hebt, in deze game kom je niets te kort. Vecht je liever in je eentje of wil je toch de controle houden over al je gevechtseenheden? Ook daar is aan gedacht. In de lucht heb je de keuze uit een groot aantal gevechtsvliegtuigen en verschillende types bommenwerpers, met elk een eigen look en feel. In het water liggen vrijwel alle mogelijke oorlogsschepen die er ten tijde van WOII ook waren, waaronder gevechtsschepen, fregatten, patrouilleboten, onderzeeërs en zelfs vliegdekschepen. Zowel de Amerikaanse als de Japanse strijdmachten beschikken over een ruim arsenaal van vliegtuigen en boten. Eidos heeft goed zijn best gedaan je een ruime keuze uit elke categorie aan te bieden. bp6.jpgMet per kant maarliefst zeventien verschillende vliegtuigen, negentien boten en twee types onderzeeërs, lijkt het natuurlijk een tijdrovende klus om al deze units optimaal te beheren, maar na een tijdje spelen blijkt al snel dat het verschil hem vooral ligt in de stats en abilities van de verschillende oorlogsvoertuigen. De besturing is even wennen, maar zo gauw je deze eenmaal in de vingers hebt is een waardige gevechtservaring gegarandeerd. Voor de nieuwkomers bevat Pacific ook een oefen mode, welke in Midway in zijn geheel ontbrak, en de voertuigen bieden naast third-person views ook cockpit views, om de gebruiker een zo optimaal ‘actiegame-gevoel’ te geven. Het is ook zeker de moeite waard om eens een kijkje onder water te nemen met één van de onderzeeërs. Waar de Amerikaanse campagne in Battlestations: Midway ophield, bij de slag om Midway om precies te zijn, wordt deze in Pacific verder uitgebreid tot de Slag om Okinawa. Heb je echter geen zin om de Amerikanen een handje te helpen, kan je altijd nog kiezen voor de minstens zo succesvolle tweede campagne, waarmee je met de Japanse strijdkrachten de geschiedenis uit Midway totaal kan herschrijven. Beide campagnes hebben verder geen echte verhaallijn, op de historische gebeurtenissen na natuurlijk, maar dit wordt goed afgevangen met uitgebreide briefings aan het begin van elke missie ondersteund met historische beelden, feitjes en indrukwekkende cinematics die zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Je vecht in de verschillende missies een totale veldslag uit, bestaande uit zee- en luchttroepen. Er komen geen landtroepen voor in Battlestations. Je moet dus vooral proberen gefocust te blijven op wat zich afspeelt in de lucht, in het water en onder het water, alhoewel het onderwater allemaal wat langzamer gaat. In afweging met de rest zorgt dit voor een groot aantal extra mogelijkheden op het strategische vlak, net als dat destijds voor de leiders van beide legers gold. En dat is waar Eidos natuurlijk ook op doelt. De strijd is redelijkerwijs uitgebalanceerd. Zo kunnen luchttroepen vanzelfsprekend ook boten aanvallen, maar zijn de boten ook niet geheel hulpeloos tegen de luchttroepen.   [page=Multiplayer en conclusie] Battlestations2.jpgDe multiplayer van Battlestations: Pacific heeft een capaciteit van acht spelers per spel, en geeft de keuze uit vijf verschillende game-modes, te weten Island Capture, Duel, Competitive, Siege en Escort. Zo is er voor iedereen wel een multiplayermode die bevalt. Bij Island Capture gaat het er om dat je met een door jou samengestelde groep troepen zo snel mogelijk controle krijgt over alle eilanden in het gebied. Duel is een soort last man standing; degene die als laatste nog units over heeft is de winnaar. Tijdens een spelletje Competitive speel je niet tegen elkaar maar tegen de computer, en moet je een zo hoog mogelijke score behalen door de vijandige troepen te vernietigen. Bij Siege moet je één kant van een eiland verdedigen, en de aanvaller moet deze in een gestelde tijd overnemen. En in Escort moet de aanvaller een key unit vernietigen, en de verdedigende kant dit juist voorkomen. Battlestations3.jpgAls je de game vergelijkt met de Battlefield-serie zie je duidelijk dat waar DICE vooral de nadruk legt op gevechten tussen grond- en luchttroepen, en Eidos dat juist meer op lucht- en zeegevechten doet. Verder is Battlefield natuurlijk ook een first person shooter, en Battlestations niet, maar qua feel komen de game meer overeen dan je zou denken. Of Battlestations: Pacific echter ook actief zal worden in de e-sports, zoals dat met Battlefield games altijd het geval is geweest, is verder niet al te waarschijnlijk. Dit komt vooral omdat er in het spel een te grote verscheidenheid wordt aangeboden, en dat is wellicht iets te veel van het goede voor een competitiegame. Eidos lijkt zich vooral op de casual gamer met een passie voor WOII te richten, mede door de combinatie van actie en real-time strategy.

Quote:
Singleplayer: 76/100 Beide campagnes bieden uitstekende gameplay en voeren de speler langs belangrijke historische veldslagen. Naast een vervolg op de Amerikaanse campagne uit Midway heb je ook nog de keuze voor een Japanse campagne, dus zeker waar voor je geld wat de singleplayer ervaring betreft.
Quote:
Multiplayer: 81/100 Je hebt vrijwel de totale vrijheid over je troepen, of je deze nou zichzelf laat besturen of je ze orders geeft. De verschillende speelmodes zorgen voor een leuke afwisseling en diversiteit in strategieën. Samen met de maximaal zeven medespelers strijd je voor hetzelfde doel. Zeker een goede toevoeging aan de singleplayer.
Battlestations: Pacific is nu verkrijgbaar in de winkel voor de PC en Xbox 360.

-->