ESL 101 - Wat is ESL?

Geschreven door 'Migatno'' op Saturday, 22 May 2010 om 19:39

De ESL is een groeiend fenomeen in de Benelux. Toch blijft het meedoen aan de ESL voor sommige mensen een te grote drempel. Met deze hulp review gaan we de komende week een aantal dingen van ESL naar voren brengen en uitleg geven over de onderwerpen waar je op ESL mee te maken krijgt. Voor het eerste deel gaan we een kijkje nemen wat ESL nou eigenlijk is.

Wat is ESL?
De Electronic Sports League, ook wel bekend als de ESL, is een platform voor gamers uit de hele wereld om online tegen elkaar te spelen. Op dit moment biedt ESL de mogelijkheid voor elke gamer -op welk niveau dan ook- om mee te doen in competities voor bijna alle denkbare games. Als je wilt bewijzen dat jij de beste bent in jouw game dan is de ESL de website voor jou!

Wat voor games kan ik spelen op ESL?
De ESL heeft leagues en ladders voor bijna alle games. Van Counter-Strike 1.6 tot Counter-Strike Source, van de eerste Call of Duty tot het splinternieuwe Modern Warfare 2 en van MSN Mijnenveger tot Poker. Je kan het zo gek niet bedenken of het is wel te spelen op de ESL. Naast de games die je moet kopen in de winkel zijn er ook meer dan 20 games die gratis gespeeld kunnen worden, waar ESL een league voor heeft. Denk hierbij aan Quake Live, Warsow of Trackmania Nations.

Wat voor leagues kan ik spelen op de ESL?
Er zijn drie verschillende soorten leagues binnen de Electronic Sports League: Advanced Ladder, ESL Amateur Series (EAS) en de ESL Pro Series (EPS). Buiten deze permanente leagues zijn er speciale events  zoals toernooien en cups.

ESL Advanced Ladder
Een ESL Advanced Ladder werkt in eerste instantie met een normaal ladder systeem, maar heeft een aantal extra's die het spelen makkelijker maken. Zo is er een auto-challenger beschikbaar, waarmee je niet meer zelf op zoek hoeft naar een tegenstander. Geef een datum aan waarop je wilt spelen en het systeem zoekt een tegenstander voor je uit die ook beschikbaar is op die dag en ook nog eens van hetzelfde niveau is als jouw team. Daardoor zul je altijd spannende matches hebben, waarvan de uitslag pas bepaald wordt als de laatste frag is gemaakt. De auto-challenger houdt er zelfs rekening mee of je kortgeleden nog tegen een tegenstander hebt gespeeld en probeert te voorkomen dat je regelmatig tegen dezelfde teams speelt. Hou er wel rekening mee dat auto-challenger matches verplicht zijn! Als je niet op komt dagen krijgen jij en je team sanctie punten. Eventueel kan een auto-challenger match verplaatst worden, maara alleen indien beide teams akkoord gaan. De activering van de auto-challenger is vrijwillig. Bovendien, kan het team - zoals altijd - andere tegenstanders binnen de ladder ook uitdagen.

ESL Amateur Series (EAS)
Als er veel interesse is voor een bepaalde game, een sponsor en genoeg spelers dan kan een ESL Amateur Series gestart worden. In de ESL Amateur Series kunnen zich verschillende divisies bevinden waarin je kan promoveren of degraderen. Alle spelers met een Premium abbonement kunnen op elk gewild moment registreren voor de Amateur Series. Daarnaast krijgen non-premium teams regelmatig de kans zich te plaatsen voor de EAS. Door hoog te eindigen in de EAS krijgen teams de kans zich te plaatsen voor de ESL Pro Series, het professionele gedeelte van de ESL.

ESL Pro Series
De Pro Series is de A klasse binnen de ESL. Slechts de beste van de beste spelers concurreren hier met elkaar. Per week speelt elk team een match, tot dat elk team een keer tegen elkaar heeft gespeeld. Vaak zijn er shoutcasts beschikbaar van de wedstrijden, zodat je alle actie op de voet kunt volgen. Tenzij je zelf moet spelen natuurlijk. De uiteindelijke winnaar verdient naast eeuwige roem ook nog eens een groot geldbedrag.

ESL 101
Deel 1 - Wat is ESL?
Deel 2 - ESL Basics