Hammer versus Kave

Geschreven door 'itons'' op Wednesday, 20 January 2010 om 15:01

Roccat en Zowie zijn twee relatief nieuwe merken die zich een stukje van de gaming taart proberen toe te eigenen met een uiteenlopend aanbod van gaming artikelen. Beide bedrijven bieden headsets aan, Zowie de Hammer en Roccat de Kave. Beide headsets zijn specifiek gericht op gamers, maar kennen allebei hun eigen insteek. Gamelux vergeleek het draag comfort, de geluidskwaliteit, de bouwkwaliteit en meer...

Zowie Hammer USB: eerst indruk
De door Zowie ontwikkelde Hammer headset is duidelijk gericht op de mobiele gamer en profileert zich als een headset zonder poespas. Dit zien we terug in de verpakking, een simpele doos waarin we alleen de headset en de USB geluidskaart terug vinden. Spawn en Heaton prijzen de headset aan op de doos, dus Zowie heeft in ieder geval niet de minste namen uit de E-sport scene aan boord weten te krijgen. De USB geluidskaart doet zijn werk zonder meegeleverde drivers nodig te hebben en na het inpluggen in onze Windows 7 testmachine kwam er dan ook direct geluid uit. Erg makkelijk voor de echte LAN spelers, die zo min mogelijk mee willen nemen en al helemaal niet zitten te wachten op driver perikelen mochten ze op het finale podium terecht komen met hun Hammer headset.

Hammer: Bouwkwaliteit
Zowie heeft het idee van de ideale gamer LAN headset erg ver door gevoerd. De headset ziet er simpel gezegd Spartaans uit, een simpele plastic hoofdband die buigbaar is met aan het uiteinde de oorschelpen. Aan de linker oorschelp zit een enorm grote draaibare microfoon vast. Deze is nog zo'n 2 centimeter uitschuifbaar om hem iets verder van je mond te plaatsen. De algehele impressie die de Hammer achter laat riekt naar jaren '70 discoballen, enorme afro's en broeken met wijde pijpen. Het is een stijl waar je van moet houden, maar gelukkig is retro een enorme rage. Aan de andere kant moeten we waarderen dat Zowie getracht heeft de Hammer nagenoeg onverwoestbaar te maken, dit is een headset waar je op kan gaan zitten, mee kan gooien en met je bureaustoel overheen rijden zonder dat hij kapot gaat. Om een Hammer dusdanig kapot te maken dat hij het niet meer doet zul je echt je best moeten doen.

Hammer: Geluidskwaliteit
De bouwkwaliteit van de Hammer is dus dik in orde, maar hoe staat het eigenlijk met de geluidskwaliteit ? Ook hier heeft Zowie ervoor gekozen om geen concessies te doen aan de originele insteek van deze headset. De headset geeft erg helder geluid en is er op afgesteld om zo duidelijk mogelijk voetstappen, spraak en geweerschoten door te geven aan de gamer. Met een Hammer op je hoofd zul je dus altijd iedereen horen rondlopen en schreeuwen op Ventrilo. Wat echter ontbreekt in het geluidsspectrum is de bas. Deze is nagenoeg afwezig, geen knallende explosies of een lekker muziekje luisteren op de Hammer. Films en muziek klinken werkelijk nergens naar, de Hammer is hier niet voor gemaakt. Ook hier trekt Zowie dus zijn eigen lijn, puur gericht op gamen. Ik moet zelf alleen nog de eerste gamer tegen komen die nooit een film kijkt op zijn PC of naar een muziekje luistert.

De microfoon van de Hammer doet zijn werk naar behoren, al kreeg ik op Ventrilo te horen dat mijn stem wel erg helder was en het klonk alsof de microfoon te dicht bij mijn mond zat. Dat klopt, de microfoon van de Hammer is uitschuifbaar, maar dit is zo'n klein stukje dat het verschil tussen volledig ingeschoven en volledig uitgeschoven minimaal is. De knop aan het einde van de microfoon is dusdanig groot dat ik de microfoon arm naar beneden heb gedraaid, ten eerste om de microfoon wat verder van mijn mond te plaatsen en omdat hij af en toe je gezichtsveld in kruipt. De microfoon is zo groot dat je er niet om heen kan kijken. Ik vond dit behoorlijk storend, maar denk wel dat er aan te wennen valt.

Hammer: Comfort
Qua draagcomfort is de Zowie Hammer best in orde. Je krijgt er een extra setje oorschelp omhulsels bij, deze kun je over de oorschelpen zelf heen schuiven. Je kunt kiezen uit leer en stof. Na een aantal uur gamen wordt de hoofdband wel voelbaar aan de bovenkant van het hoofd. Hier hebben veel headsets last van, maar de Hammer heeft helemaal geen kussentjes op de hoofdband zitten dus afhankelijk van de vorm van je hoofd zul je hier mogelijk wat eerder last van hebben. Een opvallend irritant nadeel van de USB geluidskaart is de blauwe LED die hier op zit. Zodra deze ingeplugged wordt begint het lampje om de seconde te knipperen. In een donkere kamer is dit nogal afleidend en daarnaast volkomen functieloos. Op de geluidskaart zitten ook nog 3 knoppen, 1 om de micrfoon te muten en 2 knoppen om het volume hoger of lager te zetten. De draad die eraan vast zit is echter zo kort dat je hier tijdens het gamen onmogelijk bij kan, tenzij je je PC op het bureau hebt staan en van een front USB aansluiting gebruik maakt.

Roccat Kave: 5.1 headset
De Roccat Kave is een gesloten headset en biedt 5.1 geluid. Dit is voor gamers die nieuwere games spelen natuurlijk een hele mooi toevoeging, plaats bepaling van je tegenstander kan op die manier veel preciezer. Voor de verstokte Counter-Strikers onder ons geeft de Kave gelukkig ook stereo geluid weer. De eerste indruk van de Kave is erg goed. Grote oorschelpen, verstelbare hoofdband met kussentjes, semi-leren binnenkant voor de oorschelpen en een afneembare, flexibele microfoon. Daarnaast ook nog een fysiek controle paneel voor op je bureau, je kunt hiermee het volume aanpassen, de microfoon muten en met behulp van 3 sliders het volume van front, center, rear en de bas aanpassen. Ook is er een slider om te wisselen tussen Game en Movie mode. In de doos van de Kave vinden we ook nog een CD-ROM met de handleiding in PDF en een demonstratie filmpje voor 5.1 geluid.


Kave: Bouwkwaliteit
Over de afwerking van de Kave is duidelijk nagedacht. De bedrading van de headset heeft duidelijke kleur codes om de juiste uitgangen op je geluidskaart te vinden en wordt pas aan het einde van de kabel gesplitst in de verschillende draden. Geen totale draden chaos dus, wel zo gemakkelijk. De microfoon is afneembaar en flexibel. Je kunt de microfoon arm uit de oorschelp trekken als je hem niet gebruikt of als je naar een LAN party gaat bijvoorbeeld. De microfoon zelf is van flexibel draad gemaakt en dus zo te positioneren als je zelf wilt. De hoofdband is verstelbaar, zodat de headset aansluit op elk type  hoofd. Hierbij zijn de verschillende stapjes van de schuifjes genummerd, zodat je kunt onthouden op welke stand je headset het lekkerst zit. De oorschelpen zijn naar binnen opvouwbaar, zo nemen ze bij vervoer minder ruimte in en raakt je headset minder snel beschadigd.

Kave: Geluidskwaliteit
De Kave is een gesloten headset, dit betekend dat omgevingsgeluid zoveel mogelijk buitengesloten wordt. De headset slaagt hier bijzonder goed in, je wordt helemaal opgezogen in het gamen, met de headset op wordt het moeilijk om gesprekken te voeren. De eerste dag dat we deze headset getest hebben heeft de postbode dan ook voor niets aangebeld, de Kave zorgt ervoor dat je met gamen bezig bent en niets anders.
Het controle paneel stelt je instaat om de Kave precies zo in te stellen als jij wilt. Fabrieks af staan de instellingen allemaal op 0 en dit zijn ook de aangeraden instellingen. Met de standaard instellingen levert de Kave waar voor zijn geld: perfect geluid voor gamen, films en muziek met voldoende bas en dat allemaal in 5.1 (indien ondersteund natuurlijk). We zijn geen enkele geluidsbron tegen gekomen die niet tot zijn recht kwam via de Kave.
Overigens is het wel belangrijk dat het controle paneel aangesloten wordt, de USB kabel wordt namelijk gebruikt als energiebron, zonder ingeplugde USB kabel komt er geen geluid uit de headset.
De flexibele microfoon doet zoals verwacht goed zijn werk en levert heldere geluidskwaliteit. Wel kunnen we ons voorstellen dat de microfoon na veelvuldig verstellen van de draad gevoelig is voor draadbreuk, maar dat kan alleen de tijd uitwijzen. Een leuke gimmick is het lichtje in de microfoon, dit gaan aan als de microfoon gemute is en herinnerd je eraan niet te gaan praten op Ventrilo voordat je weer de microfoon unmute. Simpel, maar wel een duidelijke manier om dit aan te geven en het voorkomt dat je onder je bureau hoeft te kruipen omdat "niemand je kan horen".

Kave: Comfort
In eerste instantie lijkt de Kave wat te zwaar te zijn voor een headset, de koptelefoon is duidelijk aanwezig op je hoofd. Dit vergt enige gewenning en is tegelijkertijd ook het enige nadeel dat we hebben kunnen ontdekken aan het draaggemak van deze headset. De grote oorschelpen zijn zacht en groot genoeg om over je oren te vallen. Dit voorkomt het knellende oren probleem, dat vaak optreed na een paar uur aaneengesloten gamen. Doordat de headset gesloten is kan het wat warm worden aan de oren, maar dit blijft tot een acceptabele temperatuur beperkt. De kussentjes onder de hoofdband zorgen ervoor dat de headset niet teveel op je hoofd drukt en doen hun werk goed.

Zowie Hammer versus Roccat Kave
De Hammer en Kave zijn perfecte voorbeelden van hoe bedrijven zich weten te onderscheiden binnen de overvolle gaming markt. Met een eigen idee en visie van hoe een bepaald type product eruit zou moeten zien weten Zowie en Roccat producten neer te zetten die binnen één doelgroep verschillende soorten mensen zullen weten aan te spreken. Rauwdouwers, diehard LAN gamers en onhandige bureaustoel chauffeurs kiezen voor de Zowie Hammer vanwege zijn onverwoestbaarheid en de pure gaming insteek. 5-kinderen-achter-je-in-de-woonkamer-gamers en mensen die last hebben van het lawaai op LAN kiezen voor de omgevingsgeluid afsluitende, 5.1 Roccat Kave.

Het zijn beide mooie producten met een eigen filosofie en hoewel het een lastige keuze is moet er natuurlijk wel een winnaar aangewezen worden. Hoewel de insteek van de Zowie Hammer de bijzonderste van de twee is, kunnen we niet voorbij gaan aan het feit dat we in een multimediale tijd leven waarin mensen naast games ook films en muziek willen beluisteren achter hun PC. Daarbij stelt de geluidskwaliteit van de Hammer zo erg teleur dat we in deze strijd niet anders kunnen dan de Roccat Kave in deze headset showdown als winnaar uit te roepen. De Hammer krijgt vanwege zijn robuustheid een 7, maar elke andere headset die met dergelijke geluidskwaliteit denkt weg te komen zou een magere 6 hebben gekregen. De Kave scoort op vrijwel alle punten goed en verdiend daarom een 9.

Afbeeldingen

Roccat Kave
 

 

Zowie Hammer
   

Reacties

Scrtz schreef op 20 January 2010 - 15:55 0 thumbs
Avatar
 
nice review, alhoewel ik in het begin van de review gewoon de complete specs in een rijtje zou zetten zoals meeste reviews hebben :)

tevens zou ik erg benieuwd zijn naar een reviewtest voor zowat alle gamingheadsets van hedendag, want die zijn er gewoon NIET te vinden op het internet

dus razer megalodon en carcharias, steelseries siberiav2, sennheiser pc350, roccat kave, zowie hammer


Laatst gewijzigd op 20 January 2010 - 15:56

eXOfUN schreef op 20 January 2010 - 16:25 0 thumbs
Avatar
 
Nice .... had die hammer toch beter verwacht
itons schreef op 20 January 2010 - 16:42 0 thumbs
Avatar
 
Scrtz schreef:
nice review, alhoewel ik in het begin van de review gewoon de complete specs in een rijtje zou zetten zoals meeste reviews hebben :)
Ik heb geprobeerd duidelijk het gevoel over te brengen wat een headset teweeg brengt en niet naar de cijfertjes te kijken. De meeste mensen, waaronder ik, snappen toch niets van de tech specs. Ohm dit, frequency dat, geen idee of het een beter is dan het andere. Ik zal ze volgende keer wel opnemen voor de NT diehards :)
Quote:
tevens zou ik erg benieuwd zijn naar een reviewtest voor zowat alle gamingheadsets van hedendag, want die zijn er gewoon NIET te vinden op het internet

dus razer megalodon en carcharias, steelseries siberiav2, sennheiser pc350, roccat kave, zowie hammer

ik kan niets beloven natuurlijk, maar we proberen zoveel mogelijk producten te reviewen, ook gouwe ouwe zeg maar.
deemuu schreef op 20 January 2010 - 16:47 0 thumbs
Avatar
 
Nice Joost, jammer dat je er geen filmpje bij hebt zitten! :(
chup schreef op 20 January 2010 - 17:12 0 thumbs
Avatar
 
hmm, ik snap alleen de zeven niet.. dat cijfer gaat dus zo erg omlaag door het design (simpel) en dat het alleen bruikbaar is voor gaming? vindt ik 2 punten wel erg veel in tegenstelling tot de kave..
itons schreef op 20 January 2010 - 17:16 0 thumbs
Avatar
 
chup schreef:
hmm, ik snap alleen de zeven niet.. dat cijfer gaat dus zo erg omlaag door het design (simpel) en dat het alleen bruikbaar is voor gaming? vindt ik 2 punten wel erg veel in tegenstelling tot de kave..
Quote:
Daarbij stelt de geluidskwaliteit van de Hammer zo erg teleur dat we in deze strijd niet anders kunnen dan de Roccat Kave in deze headset showdown als winnaar uit te roepen. De Hammer krijgt vanwege zijn robuustheid een 7, maar elke andere headset die met dergelijke geluidskwaliteit denkt weg te komen zou een magere 6 hebben gekregen. De Kave scoort op vrijwel alle punten goed en verdiend daarom een 9.

het geluid voor non-gaming toepassingen is echt dramatisch. het is dat de hammer onverwoestbaar is anders was het (bijna) onvoldoende


Laatst gewijzigd op 20 January 2010 - 17:20

Scrtz schreef op 20 January 2010 - 17:55 0 thumbs
Avatar
 
itons heb je siberiav2 al eens getest? ben erg benieuwd hoe die presteerd vs andere gamingheadsets en dan vooral de pc350 ( wil m wss gaan halen )
itons schreef op 20 January 2010 - 17:59 0 thumbs
Avatar
 
Scrtz schreef:
itons heb je siberiav2 al eens getest? ben erg benieuwd hoe die presteerd vs andere gamingheadsets en dan vooral de pc350 ( wil m wss gaan halen )

heb de v1 gehad, geluid is prima, comfort schijnt beter te zijn bij de v2. kan er niet meer over zeggen helaas.
Jstum schreef op 20 January 2010 - 19:24 1 thumbs
Avatar
 
roccat kave is echt de beste headset die ik tot nu toe heb gehad, ik heb er al een aantal versleten waaronder de pc150 5h v2 en 5h v2 usb

Ik was altijd op zoek naar een headset die je oren volledig afsluit en dat je ook met lawaai op de achtergrond (LAN) nog steeds goed je ingame sound kan horen zonder je headset op doofmodus te zetten zoals een enkele pwp speler doet. Als ik mn headset op heb hoor ik echt niets soms komt mn broer binnen in me kamer en staat ie 10 minuten achter me te kijken totdat ik hem eindelijk door heb als ik om me heen kijk ofzo. Echt de beste lan headset dit.

van mij had ie een 10 gekregen


Laatst gewijzigd op 20 January 2010 - 19:24

ufear schreef op 20 January 2010 - 20:42 0 thumbs
Avatar
 
Scrtz schreef:
itons heb je siberiav2 al eens getest? ben erg benieuwd hoe die presteerd vs andere gamingheadsets en dan vooral de pc350 ( wil m wss gaan halen )

Review komt er denk ik vannacht/morgen op te staan, ik ben er iig zeer onder de indruk door.
caveman schreef op 20 January 2010 - 22:51 0 thumbs
Avatar
 
ik vind het ook erg vreemd dat die zowie hammer slechts een 7 krijgt.
Zo zit er bijvoorbeeld niet voor niets een verlengstuk bij om het draad langer te maken om maar alvast één van je negatieve punten te ontkrachten.
Daarnaast heb ik ook een pc350, maar gebruik ik liever de hammer omdat deze 'echt' gamegeluid heeft. Als ik films wil kijken, dan zet ik m'n stereo wel aan..

Maar goed zo heeft ieder z'n eigen voorkeuren. Ik ben het echter totaal niet eens met het punt. Vooral niet omdat je een 9,5 geeft voor de pc350
itons schreef op 21 January 2010 - 00:22 0 thumbs
Avatar
 
caveman schreef:
ik vind het ook erg vreemd dat die zowie hammer slechts een 7 krijgt.
Zo zit er bijvoorbeeld niet voor niets een verlengstuk bij om het draad langer te maken om maar alvast één van je negatieve punten te ontkrachten.Daarnaast heb ik ook een pc350, maar gebruik ik liever de hammer omdat deze 'echt' gamegeluid heeft. Als ik films wil kijken, dan zet ik m'n stereo wel aan..Maar goed zo heeft ieder z'n eigen voorkeuren. Ik ben het echter totaal niet eens met het punt. Vooral niet omdat je een 9,5 geeft voor de pc350

uhm ik heb het over de USB geluidskaart daar, er zit +/- 15cm draad aan dat hele ding, dus ook met verlengsnoer (wat alleen voor stereo/mic is) ligt dat ding ergens onder mijn bureau. of mis ik iets hier?

wat betreft het geluid: veel mensen luisteren muziek tijdens het gamen of doen tussendoor andere dingen en hebben daarbij geen zin om de hele tijd met kabeltjes in de weer te zijn. de hammer houdt daar geen rekening mee. als je daar mee kan leven is het een mooie gaming headset.

verder heb ik niet de review van de PC350 geschreven :)
caveman schreef op 21 January 2010 - 00:24 0 thumbs
Avatar
 
itons schreef:
caveman schreef:
ik vind het ook erg vreemd dat die zowie hammer slechts een 7 krijgt.
Zo zit er bijvoorbeeld niet voor niets een verlengstuk bij om het draad langer te maken om maar alvast één van je negatieve punten te ontkrachten.Daarnaast heb ik ook een pc350, maar gebruik ik liever de hammer omdat deze 'echt' gamegeluid heeft. Als ik films wil kijken, dan zet ik m'n stereo wel aan..Maar goed zo heeft ieder z'n eigen voorkeuren. Ik ben het echter totaal niet eens met het punt. Vooral niet omdat je een 9,5 geeft voor de pc350

uhm ik heb het over de USB geluidskaart daar, er zit +/- 15cm draad aan dat hele ding, dus ook met verlengsnoer (wat alleen voor stereo/mic is) ligt dat ding ergens onder mijn bureau. of mis ik iets hier?

wat betreft het geluid: veel mensen luisteren muziek tijdens het gamen of doen tussendoor andere dingen en hebben daarbij geen zin om de hele tijd met kabeltjes in de weer te zijn. de hammer houdt daar geen rekening mee. als je daar mee kan leven is het een mooie gaming headset.

verder heb ik niet de review van de PC350 geschreven :)

dan heb ik niets gezegd :)
eagle schreef op 21 January 2010 - 01:50 0 thumbs
Avatar
 
Mooie review, geef je die Kave ook weg in de prijsvraag?
itons schreef op 21 January 2010 - 10:12 0 thumbs
Avatar
 
eagle schreef:
Mooie review, geef je die Kave ook weg in de prijsvraag?

Jammer genoeg niet :cry:
Scrtz schreef op 21 January 2010 - 12:23 0 thumbs
Avatar
 
ufear schreef:
Scrtz schreef:
itons heb je siberiav2 al eens getest? ben erg benieuwd hoe die presteerd vs andere gamingheadsets en dan vooral de pc350 ( wil m wss gaan halen )

Review komt er denk ik vannacht/morgen op te staan, ik ben er iig zeer onder de indruk door.
mooimooi, had het btw verkeerd geformuleerd in een eerdere post, maar bedoelde dus dat ik de siberiav2 nu ook heb ( kom van de v1 af ) maar toch aan het denken ben om naar een pc350 over te stappen, en weet niet of dat het geld wel waard is, vandaar dat ik graag een review zie

+ mijn maat XANNC wil ook een nieuwe headset en twijfelt dus ook voor siberiav2 of pc350.

Ben btw ook zeer te spreken over me sibv2 vooral de prijs/kwaliteit verhouding is erg goed imo.


Laatst gewijzigd op 21 January 2010 - 12:27

v.Grr schreef op 21 January 2010 - 16:02 0 thumbs
Avatar
 
Ik heb de kave, en ik ben er zeer goed over te spreken.
deemuu schreef op 23 January 2010 - 06:21 0 thumbs
Avatar
 
Joostum schreef:
roccat kave is echt de beste headset die ik tot nu toe heb gehad, ik heb er al een aantal versleten waaronder de pc150 5h v2 en 5h v2 usb

Ik was altijd op zoek naar een headset die je oren volledig afsluit en dat je ook met lawaai op de achtergrond (LAN) nog steeds goed je ingame sound kan horen zonder je headset op doofmodus te zetten zoals een enkele pwp speler doet. Als ik mn headset op heb hoor ik echt niets soms komt mn broer binnen in me kamer en staat ie 10 minuten achter me te kijken totdat ik hem eindelijk door heb als ik om me heen kijk ofzo. Echt de beste lan headset dit.

van mij had ie een 10 gekregen
welke pwp speler?!
Jstum schreef op 23 January 2010 - 15:23 0 thumbs
Avatar
 
deemuu schreef:
Joostum schreef:
roccat kave is echt de beste headset die ik tot nu toe heb gehad, ik heb er al een aantal versleten waaronder de pc150 5h v2 en 5h v2 usb

Ik was altijd op zoek naar een headset die je oren volledig afsluit en dat je ook met lawaai op de achtergrond (LAN) nog steeds goed je ingame sound kan horen zonder je headset op doofmodus te zetten zoals een enkele pwp speler doet. Als ik mn headset op heb hoor ik echt niets soms komt mn broer binnen in me kamer en staat ie 10 minuten achter me te kijken totdat ik hem eindelijk door heb als ik om me heen kijk ofzo. Echt de beste lan headset dit.

van mij had ie een 10 gekregen
welke pwp speler?!
je heb me zeker niet GEHOOOOOORRRDDDD
deemuu schreef op 23 January 2010 - 19:14 0 thumbs
Avatar
 
Joostum schreef:
deemuu schreef:
Joostum schreef:
roccat kave is echt de beste headset die ik tot nu toe heb gehad, ik heb er al een aantal versleten waaronder de pc150 5h v2 en 5h v2 usb

Ik was altijd op zoek naar een headset die je oren volledig afsluit en dat je ook met lawaai op de achtergrond (LAN) nog steeds goed je ingame sound kan horen zonder je headset op doofmodus te zetten zoals een enkele pwp speler doet. Als ik mn headset op heb hoor ik echt niets soms komt mn broer binnen in me kamer en staat ie 10 minuten achter me te kijken totdat ik hem eindelijk door heb als ik om me heen kijk ofzo. Echt de beste lan headset dit.

van mij had ie een 10 gekregen
welke pwp speler?!
je heb me zeker niet GEHOOOOOORRRDDDD
Nee Joost dat hoeft nou niet meer met een pc350! Al staat hij nogsteeds best hard maar dat ben ik gewoon gewend


Laatst gewijzigd op 23 January 2010 - 19:14

Brianna Love schreef op 26 January 2010 - 23:37 0 thumbs
Avatar
 
Heb zelf een roccat kave. Echt top ding. Mijn oren worden trouwens nooit warm :O

Registreer een account om te kunnen reageren

Om te kunnen reageren op Gamelux heb je een account nodig. Lees alles over de voordelen op de registratie pagina.

-->