Call of Duty: Modern Warfare 2

Geschreven door 'talle'' op Thursday, 19 November 2009 om 15:45

Het kan je bijna niet ontgaan zijn; afgelopen maandag was de wereldwijde release van Call of Duty: Modern Warfare 2, het langverwachte zesde hoofdstuk in de Call of Duty franchise. Uitgever Activision Blizzard gaf maandagnacht op het binnenwegplein in Rotterdam om 12:00 het startschot van wat ze zelf 'de grootste entertainmentrelease ooit' noemden. Dat wil dus zeggen dat ze verwachten dat deze game ook grote filmreleases als bijvoorbeeld Lord of the Rings en gamereleases als die van Halo 3 zal overschaduwen.

Eerder deze week kwamen de eerste cijfers binnen, en als we die mogen geloven is ze dat wel gelukt. In één dag gingen er wereldwijd bijna vijf miljoen stuks over de toonbank. Een nog nooit eerder vertoond aantal. De hype rond de game was dan ook wel ongekend groot. Elke zichzelf respecterende gameswebsite ter wereld heeft wel iets over de game geschreven, en zelfs gevestigde nieuwsredacties vonden de game interessant genoeg voor de krant en het journaal. Modern Warfare 2 is dan ook niet zonder controverse. Het 'No Russian' level bijvoorbeeld, waarin de speler op een Russisch vliegveld honderden onschuldige burgers in zijn crosshairs ziet verschijnen, is olie op het vuur gebleken voor de bekende 'gewelddadige games' discussie. Voor de doorgewinterde gamer is zo'n scene natuurlijk enkel meer reden om de game te kopen.

brazil-carnaval.jpgLaten we bij het begin beginnen; de singleplayer. Ik weet het, we zitten hier op een e-sports website. Maar ook pro gamers spelen wel eens een singleplayer campaign, en die van MW2 is dan een no brainer. Het verhaal van de campaign speelt vijf jaar na dat van deel één, in 2016 om precies te zijn. De toenmalige bad guy Imran Zakhaev, de leider van de Russische ultranationalisten

die de speler aan het einde van deel één doodschiet
, is door zijn partij als martelaar gebruikt en tot volksheld gebombardeerd. De nieuwe leider van de partij, Vladimir Makarov, gebruikt hem nu om het Russische volk tegen Amerika op te stoken, en dat lukt hem aardig. Binnen no time staat de wereldvrede weer op het spel, en is het aan de speler daar wat aan te doen. Je neemt daarvoor weer de controle over enkele US Army Rangers, en een nieuwkomer binnen de elite SAS eenheid. Net als in deel één dus, alleen heet de SAS eenheid ditmaal Taskforce 141 en ontbreekt de Britse bakkebaard Captain Price. In plaats daarvan speel je nu als "Roach" en volg je de orders van "Soap" MacTavish op, het karakter dat in het eerste deel door de speler werd bestuurd.

Spelend als oa. Roach en de US Army Rangers Joseph Allen en James Ramirez gaat de speler achter Makarov en zijn handlangers aan. Net als in deel één zijn de Taskforce 141 missies daarbij weer de stealthy infiltratiemissies, en moet je als Ranger juist meer als frontsoldaat in een grondgevecht aan de slag. Tussen de missies door wordt op een wereldkaart steeds uitgelegd waar de volgende missie is, wie je speelt en wat je moet doen. Doordat je elke keer switched tussen verschillende karakters en soorten missies moet je echter wel goed op blijven letten om het verhaal te kunnen blijven volgen. Het is immers geen hervertelling van een oorlog uit het verleden, zoals in vorige WOII delen het geval was, maar een fictief toekomstverhaal. Verder is het trouwens wel een opvallend goed verhaal, zeker voor game. De spanning, afgewisseld met cinematische slow motion stukken en slimme plottwists houden je aan het scherm gekluisterd. Je zou de game het liefst in één ruk uitspelen. Vergeleken met het eerste deel zijn de missies echter wel ietsje minder spannend, grotendeels omdat een hoogtepunt zoals de All Ghillied Up missie ontbreekt. Enige kennis van deel één is overigens ook niet overbodig. De game verwacht dat je weet wie de karakters zijn.

Spec-Ops
brazil-carnaval.jpgHet hoofdmenu van Modern Warfare 2 bestaat uit drie blokjes; Singleplayer Campaign, Multiplayer en Spec Ops. Dat wil dus zeggen dat er drie hoofdbestanddelen zijn aan deze game, en dat we naast de standaard singleplayer en multiplayer modes nog met iets nieuws te maken hebben. De Special Operations bestaan uit een vijfentwintigtal co-op missies afkomstig uit, of geïnspireerd door, missies uit zowel Modern Warfare 1 als 2. Zo kunt je samen met een andere speler de stealth missies nog eens doorlopen, samen deelnemen aan een sneeuwscooter race, of het opnemen tegen golf na golf steeds sterker wordende vijanden. De mode is deels vergelijkbaar met de Nazi Zombies mode uit het vorige deel (World at War), of de Firefight en Horde modes uit Halo ODST en Gears of War 2, maar staat toch voornamelijk op zichzelf. Zonder er verder veel van af te weten connecte ik van de week naar mijn broertje, en hebben we vervolgens de hele nacht via Ventrilo alle missies afgewerkt. Sommige waren belachelijk makkelijk, andere aanzienlijk moeilijker, maar vooral de stealthmissies staken met kop en schouders boven de rest uit. Denk je zo'n missie als All Ghillied Up bijvoorbeeld eens in, maar dan in plaats van met een computergestuurde teamleider die je alles voorzegt, met een andere speler. Steeds spreek je met elkaar af wie welke soldaat van een voorbijlopende patrol afpikt, en als de twee soldaten even later dan tegelijkertijd neerploffen kun je niet anders dan jezelf zwaar de man voelen. Ook al waren het maar AI gestuurde vijanden. Het enige wat deze mode verweten kan worden is dat er te weinig missies zijn. We want more!

Multiplayer
Dan de multiplayer. Ook niet de onbelangrijkste mode. Uit de korte interviews die Dennis van Gamekings bij het launchevent hield met de toegestroomde gamers bleek al wel dat er twee soorten Call of Duty spelers zijn. Zij die de game kopen voor de singleplayer en de multiplayer als ondergeschikt zien, en vice versa - zij die hem vooral voor de multiplayer kopen en de singleplayer misschien zelfs niet eens op zullen starten. Uiteraard heeft Modern Warfare 2 weer een enorm sterke multiplayer. De ontwikkelaars hebben gezien dat juist die kant van MW1 enorm populair was, en hebben geprobeerd die ervaring enkel uit te breiden. Een nieuw perks systeem, zelf in te delen killstreaks en deathstreaks, nieuwe wapens en equipment met meer customizable opties, een gestroomlijnd systeem dat automatisch van host switched wanneer deze de game verlaat (als alternatief voor dedicated servers), alles zit erin en alles werkt fantastisch. De multiplayer is dan ook met recht nóg beter en -misschien wel belangrijker- nóg verslavender te noemen dan die van deel één. Dat is natuurlijk mooi voor de pubspelers onder ons, maar voor serieuzere gamers is er een fundamenteel stuk van hun game weggeslagen.

brazil-carnaval.jpgIets dat ook weinigen van jullie ontgaan zal zijn is namelijk de bekendmaking dat MW2 géén mod support, en in plaats van dedicated servers een client-side hosting systeem genaamd IWNet zou hebben. Een opvallende beslissingen; Call of Duty is ooit begonnen op de PC, en had ten tijde van CoD 1 en 2 een zeer trouwe en actieve PC multiplayer community. Deel drie was echter al minder succesvol, en toen Modern Warfare uitkwam bleek al snel dat de serie steeds meer naar de consoles begon te hellen. Dingen als perks, en het experience systeem zijn bijvoorbeeld duidelijk bedoeld om de individuele speler aan het spelen te houden. De UAV bijvoorbeeld, een vrij simpele bonus die je verdient na drie kills gemaakt te hebben zonder dood te gaan, onthuld de locatie van alle vijandige spelers op de kaart. Leuk voor in een public game, maar dat gaat natuurlijk niet werken in een e-sports match. Dat geeft een oneerlijk voordeel. Teamspel werd steeds meer in het verdomhoekje gedrukt. Maar, gelukkig konden serieuze PC gamers altijd nog rekenen op mods die de game versimpelde, en geschikt maken voor competitief spel. Deeltje vijf deelde nog in die impasse, maar met Modern Warfare 2 lijkt de PC voor altijd vergeten te zijn. Op het gebruik van Steam, text chat en de mogelijkheid met de muis rond te kijken is de PC versie identiek aan de consoleversies. Geen dedicated servers meer, en geen mogelijkheden voor mods. Perks en killstreaks kunnen wel uitgeschakeld worden in de settings van een Private match, maar je blijft aan die instellingen gebonden. Om nog maar te zwijgen over het feit dat één speler altijd een 0 ms voordeel heeft. Als jij jezelf echter meer als echte pubspeler ziet, is MW2 zonder twijfel de game voor jou. Als e-sport is Modern Warfare 2 echter -mits er ooit nog een patch komt- niet langer geschikt. Gek genoeg kun je in je profileinstellingen nog wel altijd een clan tag instellen. Maar dat heeft eigenlijk niets meer te maken met wat een clan eigenlijk ooit was.

Conclusie
brazil-carnaval.jpgModern Warfare 2 is een topgame, laten we dat duidelijk stellen. Weinig games hebben het in zich om zo'n grote hype te veroorzaken, en nog minder maken die hype ook daadwerkelijk waar. De singleplayer campaign houdt je voortdurend op het puntje van je stoel, als je er al niet vanaf glijdt en een stuk van je tong afbijt omdat je met je onderkaak op je bureau klapt. De spec-ops missies verlengen dat campaignplezier door je de betere missies nog eens dunnetjes over te laten doen met een partner. En de multiplayer is een geweldige evolutie van die uit Modern Warfare 1, en zal nog menig gamer slapeloze nachten bezorgen omdat ze in hun hoofd maar niet kunnen stoppen de ideale sniper loadout samen te stellen. Infinity Ward en Activision hebben de game tegelijkertijd als e-sport echter volledig buitenspel gezet. Modern Warfare 2 is een consoletitel geworden die toevallig ook op de PC uitkomt. Een mes in de rug van de trouwe CoD fan die nog wél weet hoe je een First Person Shooter moet spelen; met muis en keyboard dus. Dat is eeuwig zonde, maar omdat de PC nu eenmaal zo enorm gevoelig is voor piraterij kun je Activision eigenlijk niet echt iets kwalijk nemen. Het grote geld zit tegenwoordig in de consoles, en de eerste prioriteit van een door aandeelhouders bestuurd bedrijf is geld verdienen. De e-sports scene zal simpelweg concessies moeten doen, en anders doelbewust moeten kiezen voor een andere game. Zo, en nu weer even lekker knallen.