World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Geschreven door 'talle'' op Sunday, 11 October 2009 om 15:40

Elf miljoen spelers in een virtuele wereld. Je raadt het al, de MMO der MMO's, World of Warcraft. Maar hoe hou je deze spelers tevreden? Daar gaat de nieuwste uitbreiding, the Wrath of the Lich King, voor zorgen.

Na maanden van testen op de beta servers werd de game gereleased in de nacht van 13 november om 00.00 stipt. Overal in Europa stonden gamers klaar om het spel zo snel mogelijk te kunnen kopen. Mediamarkt Rotterdam had zelfs een unieke launch met een Executive Producer van Blizzard.

Het spel

Het is alweer een week geleden dat WotLK officieel gereleased is, tijd voor een update dus! Het begon natuurlijk met de lange rijen voor de winkels, woensdag 12 november rond middernacht. Iedereen hoopte zijn exemplaar van het spel te bemachtigen om zo snel aan het levelen te kunnen beginnen. Het upgraden van The Burning Crusade naar Wrath of the Lich King ging vlekkeloos. Servers hadden geen downtime of lag en ook de website om je account te upgraden kon de grote aantallen spelers prima aan. Het soepele verloop van de WotLK implementatie is natuurlijk ook een gevolg van de pre-patch die destijds al een hoop problemen aan het licht bracht.

Goed, dan het spel op zich, want er is natuurlijk een hoop veranderd en toegevoegd. Grafisch oogt het spel zeer gelikt, omgevingen zijn nog gedetailleerder en er zijn weer voldoende nieuwe NPC's aangeleverd om af te rossen. Dit allemaal vind je in het gloednieuwe continent Northrend. Je leest het goed, waar in The Burning Crusade Outland werd toegevoegd, kan je ook in deze uitbreiding een compleet nieuw continent vinden. Het ijzige Northrend, waar de gevreesde Lich King zich schuil houdt op de Icecrown Glacier, staat klaar om ontdekt te worden. Het continent heeft toch een beetje een bekende look door de textures die ook gebruikt werden in het oorspronkelijke World of Warcraft. De gebieden zijn echter wel een heel stuk groter maar door de grote hoeveelheid beschikbare quests zul je snel genoeg alles ontdekken.

Blizzard staat er om bekend weinig origineel te zijn met het bedenken van quests, NPC's en bosses. Ook in deze expansion zijn er weer veel dingen te herkennen in een nieuw jasje. Wat erg opvalt, is de creativiteit en variëteit van nieuwe quests, vooral op een hogere level. Natuurlijk is niet iedereen bezig met de omgeving, veel mensen proberen zo snel mogelijk level 80 te halen. In vergelijking met TBC is het relatief eenvoudig om in een korte tijd 80 te dingen. Blizzard heeft er verstandig aan gedaan om de flying mount te locken tot level 77, waardoor het nog enigszins moeite kost om je weg te banen door de verschillende omgevingen en quests.

Ondanks deze limieten was het geen probleem voor de paladin Darus. Samen met een aantal vrienden (waaronder de welbekende paladin Athene. Door het zogenaamde mobtagging heeft Darus level 80 kunnen bereiken in minder dan 15 uur! Blizzard heeft Darus en zijn groep echter gebanned omdat ze het abuse vonden. Meer over Athene en Darus vind je hier. Meer over De eerste "officiële" level 80 was eveneens een fransman met een warlock, net als in de vorige expansion de TBC. Het koste hem precies 27 uur om van 70 naar 80 te gaan, door mobs te grinden in samenwerking met een healer. Voor het hele interview met nymh over hoe hij dit voor elkaar kreeg klik hier.

Death Knights

Naast de nieuwe gebieden wordt er ook een class toegevoegd, namelijk de Death Knight. Dit is niet zomaar een class, het is de allereerste hero class die aan het spel wordt toegevoegd.

Zoals jullie allemaal weten, betekende Wotlk ook de introductie van een nieuwe class, namelijk de Death Knight. De Death Knight is een afstammeling van Arthas, die in deze expansion de eindbaas is. Het leek een veelbelovende class te worden en dat is het tot nu toe ook. Er zullen ongetwijfeld nog vele veranderingen komen. Het is een enigszins ingewikkelde class, die niet aan te raden is voor beginners, maar het is een hele interessante class die veel potentieel heeft. Er is natuurlijk nog weinig informatie beschikbaar over het functioneren van een DK in een raid, maar hier zal snel meer duidelijk over worden. Wat wel blijkt is dat de DK door een variëteit aan builds, abilities en een leuke beginnende questline boeiend is om te spelen. Je begint als onderdeel van de Lich King en zijn leger echter loop je langzaam maar zeker over naar de Horde of Alliance. De DK rerollers die ik tot voor zover gesproken heb zijn in ieder geval erg content met de class. Dat niet iedereen genieten van de lore (lees: verhaallijn) even belangrijk vindt bleek wel aan de DK Dessembrae die in maar liefst 2 dagen en 10 uur van 55 naar 80 levelde! Met deze recordtijd werd Dessembrae de eerste DK met level 80 wereldwijd, toch geen onaardige prestatie.

Instances en Raids

Een belangrijk onderdeel van WoW zijn natuurlijk haar raids en instances, ook wel simpelweg PvE genoemd. Blizzard had voor de release van WotLK al bekend gemaakt dat er nooit weer een instance zou komen op het niveau van Sunwell. In onze ogen is dit erg jammer want hierdoor haalt men het competitieve element uit het spel. Wel moet worden gezegd dat de nieuwe instances en raids er grafisch erg goed uit zien. Dat Naxxramas opnieuw geïntroduceerd wordt in WotLK is ook een goede zet, er zijn immers meer dan genoeg mensen die het nooit gezien hebben.

Zoals jullie al dan niet weten zijn sinds geringe tijd SK-Gaming en Nihilum gefuseerd in de tijdelijke guild genaamd TwentyFifthNovember. Meer informatie over hun nieuwe naam wordt bekend op jawel, 25 november. Terug komend op het niveau van de huidige raid instances; het koste deze top guild slechts 65 uur en 30 minuten om van 70 naar 80 te levelen en vervolgens alle dungeons op het zwaarste niveau uit te spelen. Deze ontwikkelingen baren mij toch enigszins zorgen. Echter zijn de huidige instances vooral bedoeld voor de casual gamers en zullen guilds zoals SK en Nihilum nog even moeten wachten op de "hardcorecontent". 25november had er het volgende over te zeggen:

"We are proud to declare that all WOTLK PVE raid content has now been cleared. This is both a moment of triumph and a cause for concern. The question in all our minds right now is if we could do this, how soon until the rest of the top guilds in the world clear all the raid content that WOTLK has to offer? Did Blizzard miscalculated in the tuning of these encounters? Or is this Blizzard folding under the weight of a large casual player base that demands to be on equal footing with end-game raiders?"

Voorlopig is het afwachten hoe WotLK gaat uitpakken. Er zijn veel positieve maar ook negatieve reacties. Voor de hardcore raiders zoals TwentyFithNovember is het wachten op de eerstvolgende patch, 3.1. In die patch wordt namelijk de volgende raid instance beschikbaar. Ulduar, zo zal de nieuwe instance gaan heten.

Dit was het weer voor het maandelijkse WoW nieuws. Veel plezier met levelen of raiden. Tot volgende maand!

Geschreven door: woEh & delor

-->