Razer Diamondback 3G

Geschreven door 'talle'' op Thursday, 15 October 2009 om 15:38

Het Amerikaanse Razer is alweer een tijdje één van leading brand op de game-muizen markt. Logitech mag dan in zo’n beetje alle elektronicawinkels liggen, veel gamers die een keer een Razer proberen gaan nooit meer terug.

Feiten: Optisch (3G Infrared) | 1800 dpi | USB Plug & Play |

Het Amerikaanse Razer is alweer een tijdje één van leading brand op de game-muizen markt. Logitech mag dan in zo’n beetje alle elektronicawinkels liggen, veel gamers die een keer een Razer proberen gaan nooit meer terug. Tenminste… als we de testimonials op de officiële website mogen geloven. Razer’s product is dan ook een veel puurdere gamemuis, zonder al teveel onzinnige features. Dat begon allemaal in 1999 met de Boomslang, die boven alles met zijn 1000 dpi optical sensor adverteerde. Toen het bedrijf – dat zijn zaken grotendeels online deed - jaren later enigszins bijgekomen was van de internetzeepbel, kwam in 2004 toen de DiamondBack. De muis die we hier bespreken is echter een opnieuw gelanceerde versie daarvan met een zogenaamde 3G infrared sensor. Samen met de DeathAdder, Salmosa en Krait vormt deze muis momenteel Razer’s selectie optische muizen. De selectie lasermuizen wordt opgemaakt door de Copperhead, Lachesis en Mamba. Oh, en voor het geval je het nog niet door had; al Razer’s muizen zijn naar giftige slangen vernoemd.

De doos waar de DiamondBack in binnenkomt is op het eerste oog weinig interessant. Ok, hij is zwart en dat is vast een hele coole kleur, maar voor de rest is het gewoon een vierkante doos met een plaatje van de muis in kwestie erop. Saillant detail daarbij is wel dat als je in het Gearlux magazijn alle verschillende variaties naast elkaar ziet staan ze er toch best impressive uitzien. Maar goed, dan moet je wel eerst alle modellen kopen. Over naar de muis dan. Zoals ik al schreef zijn Razer’s muizen typische no nonsense gamemuizen. De DiamondBack heeft dan ook geen extra knoppen om je sensitivity aan te passen, of een verzamelingen gewichtjes om hem zwaarder - dan wel lichter te maken. Het is een simpele, symmetrische muis met als enig gekkigheidje de vier programmeerbare knoppen aan de zijkanten. En zelfs die zijn vrij standaard tegenwoordig. Helaas is de plaatsing van die vier knoppen op de DiamondBack niet echt handig te noemen. Zo is de muis net niet hoog genoeg om je duim onder de knoppen de plaatsen, en wordt je gedwongen hem half op de zijkant van de knop te leunen, of op het onhandige stompje dat ervoor zit. In een bilklemmende, puntje-van-je-stoel battle wilde dat bij ons nogal eens resulteren in een onbedoelde klik, wat vaak negatieve gevolgen had. Overigens kun je in het bijgeleverde stuurprogramma wel alle knoppen apart instellen. De knop uitschakelen is dus een optie, maar dat is natuurlijk weer niet echt netjes. Verder kun je in het programma onder andere ook de sensitivity en dubbelkliksnelheid aanpassen.

Ingame doet de DiamondBack precies wat je van een gamemuis mag verwachten. De 3G sensor is afdoende nauwkeurig en zal de gemiddelde gamer zeker die edge geven die hem misschien wel van mid- naar highskilled kan tillen. De teflon muisvoetjes glijden ook nagenoeg perfect over de meeste oppervlakken. De structuur op de onderkant bemoeilijkt de bevestiging van andere muisvoetjes echter wel enigszins, maar gelukkig levert Hyperglide daar speciale voor deze muis gemaakte voetjes voor. Over de looks kunnen we kort zijn: De DiamondBack ziet er - net als alle Razermuizen trouwens - zeer stijlvol uit. Het muiswiel en de doorzichtige strips aan de zijkanten gloeien mooi op in het donker, en passen perfect bij de karakteristieke diepzwarte Razer-look. Nee, het is zeker geen lelijke muis. Hij kan door het lichte gewicht en het glimmende plastic op de onderkant echter wel enigszins goedkoop aanvoelen, zeker voor mensen die zwaardere muizen gewend zijn. Maar als je hem eenmaal gewend bent merk je dat nog maar nauwelijks, en is het zeker niet storend.

De Razer DiamondBack 3G Edition is een degelijke gamemuis zonder fratsen. Wie een goede, niet al te dure gamemuis zoekt zal er in ieder geval zeker niet bedrogen mee uitkomen. Daarbij kun je hem met de drie verschillende kleuren ook nog eens perfect afstellen op jou interieur. Afhankelijk van je persoonlijke speelstijl en de manier waarop jij je hand op de muis plaats kunnen de knoppen op de zijkant wel enigszins in de weg zitten.

De Razer DiamondBack 3G Edition is vanaf €32.99 nu verkrijgbaar in de Gearlux store, in de kleuren Frost Blue, Earth Green en Flame Red.

-->