Company of Heroes - Tales of Valor

Geschreven door 'talle'' op Wednesday, 14 October 2009 om 15:32

Jawel! Als een stukje extra service naar onze lezers toe zijn we bij Gamelux sinds kort begonnen met het reviewen van games. Natuurlijk niet alle games, we zijn immers nog steeds een e-sports website, maar juist die games met een strakke multiplayer; games die het ooit misschien tot e-sport kunnen schoppen. Want als een nieuwe game zich onverwacht tot een top e-sport ontwikkelt wil je daar als Gamelux-lezer natuurlijk wel als eerste van op de hoogte zijn. Ja toch?

Intro & singleplayer

CoHToV_1.jpgDe spits wordt afgebeten door de Tweede Wereldoorlog RTS Company of Heroes, waarvan uitgever THQ deze week met een nieuwe, stand-alone uitbreiding kwam: Tales of Valor. Voor het gemak zullen we even beginnen met een stukje geschiedenis: de wereld leerde in 2006 Company of Heroes kennen door Relic Entertainment, een ontwikkelaar die destijds verantwoordelijk was voor de Homeworld en Warhammer 40k: Dawn of War series. Meteen was duidelijk dat dit een ander soort RTS was dan we gewend waren. De gameplay vormde zich voor de verandering eens niet rond de drie standaard RTS-elementen resources, basis en leger, maar gaf spelers veel meer de controle over losse units en hun speciale abilities. Basissen en resources zaten wel in het spel, maar waren – als je in mate van benodigde aandacht spreekt - ondergeschikt aan de actie. Ook was de omgeving, en de plaatsing van je troepen daarbinnen, cruciaal voor het winnen van een match. Sinds 2006 is er één andere uitbreiding geweest, Opposing Fronts, en bracht Relic recent ook Warhammer 40k: Dawn of War II uit, welke dezelfde Essence engine gebruikt als CoH. Tales of Valor is nu dus de tweede uitbreiding.

CoHToV_2.jpgWie enkel Tales of Valor koopt, voor de redelijke prijs van €35, krijgt drie korte singleplayer campaigns, enkele nieuwe unitmodels, maps en drie nieuwe multiplayer-modi, te weten Stonewall – een soort tower defence, Panzerkrieg - DotA met tanks, en Assault – DotA met een soldaat. Dat is niet veel, zeker niet als je in 4/5 uur door de drie singleplayer campaigns loopt. De drie nieuwe modi zijn dan leuk, en zullen je zeker nog wel enkele extra uurtjes vermaken, maar zijn op zichzelf toch ook niet de €35 waard. ToV is dan ook met recht een magere uitbreiding te noemen, één die simpelweg niet genoeg toevoegt aan de originele game. Toch is het echter wel een mooie aankoop als je nog geen andere CoH games in je boekenkast hebt staan. Je krijgt namelijk standaard de volledige toegang tot de CoH multiplayer, inclusief de toevoegingen van Opposing Fronts.

Multiplayer & conclusie
CoHToV3.jpgEn die multiplayer is een pareltje onder de RTS games hoor, één die zich zelfs met Warcraft III zou kunnen meten in termen van diepgang. De vier verschillende factions (Amerikanen, Britten, Panzer Elite en Wehrmacht) hebben allemaal een breed scala aan uiteenlopende eenheden met elk een eigen specifieke kracht, en welke allemaal ook weer individueel te upgraden zijn. Toch is de game echter sterk gebalanceerd, en is er voor elke tactiek wel een counter. Dat, in combinatie met de innovatieve manier waarop het speelveld als cover gebruikt kan worden, zorgt keer op keer weer voor spannende multiplayermatches die pas beslist zijn wanneer de Victory Point-teller van de tegenstander op 0 staat. De paar kleine onvolledigheden, die grotendeels te danken zijn aan de complexiteit van de engine, vergeven we de game graag. Voor meer informatie over de multiplayer-kant van CoH stellen we voor dat je eens een kijkje neemt op de GameReplays portal, waar voor elke faction haarfijn wordt uitgelegd wat ze kunnen.

CoHToV_4.jpg“Waarom is Company of Heroes dan nog geen officiële e-sport als het zo fantastisch is?”, vraag je jezelf nu misschien af. Wij denken dat dit een combinatie van twee factoren is. De eerste waarvan te maken heeft met de benodigde hardware. De game is namelijk vrij zwaar, tenminste, dat was hij ten tijde van het origineel. Hij zag er dan ook wel erg goed uit, en dat doet hij nog steeds, maar als een game niet lekker draait op je budget PCtje zul je nooit de moeite nemen hem vaak online te spelen. De community begint hierdoor al kleiner, en krimpt ook sneller dan het geval zou zijn met een lichtere game. Warcraft III heeft dit mooi opgelost door grafisch niets speciaal te doen, waardoor de game op een veel breder aantal PC’s soepel gespeeld kon worden. Datzelfde trucje past Blizzard nu waarschijnlijk ook toe op Starcraft II.
De andere reden waarom CoH nog geen geaccepteerde e-sport is, is de erg steile learning-curve. Zoals we eerder al zeiden is de CoH gameplay erg diepgaand, het probleem is echter dat je dit pas merkt wanneer je wat langer met de game bezig bent geweest. In het begin lijken alle soldaatjes namelijk op elkaar, en is het verschil tussen tank A en tank B ook niet op het eerste oog op te maken. Het geheel gaat pas leven na een paar middagjes, of zelfs weken oefenen. Voor de meeste mensen blijkt dat toch te veel te zijn.

Singleplayer: 63 /100
Tales of Valor is als singleplayer-game een erg magere toevoeging aan het origineel. De drie campaigns zorgen voor niet veel meer dan een middagje vermaak, en echte reden ze nog eens te spelen is er niet. Skirmishes in de oude en nieuwe multiplayer modi kunnen dit nog enigszins verlengen, maar zijn op de lange termijn toch ook geen oplossing.

Multiplayer: 87/100
Oh, had iedereen maar een dikke PC onder zijn bureau staan, dan was Company of Heroes nu misschien wel dé RTS-standaard naast Warcraft III geweest. De multiplayer is daar echt wel sterk genoeg voor, en van de graphics zullen de spectators al helemaal smullen! Tales of Valor is vanwege de volledige toegang tot de MP dan ook zeker een aanrader als je nog geen andere CoH games in je verzameling hebt. In principe zou je Tales of Valor zelfs de 'e-sports editie' van Company of Heroes kunnen noemen.
Company of Heroes – Tales of Valor ligt nu in de winkels, en is ook via Steam verkrijgbaar.

-->