Riddick - Assault on Dark Athena

Geschreven door 'talle'' op Wednesday, 28 October 2009 om 15:29

PC/PS3/X360 - Bij een Vin Diesel filmfranchise als The Chronicles of Riddick zou je niet direct een goeie game plaatsen. Games gebaseerd op films zijn in de regel namelijk bijna altijd slecht, om niet te zeggen ruk. En andersom is het overigens al niet veel beter. Toch is de originele Riddick game, Escape from Butcher Bay, nog altijd een van de betere spellen op de eerste Xbox. En aan het niveau van de stealth gameplay kunnen zelfs veel moderne games nog een puntje zuigen. Het officiële vervolg, Assault on Dark Athena, is dit voorjaar dan ook zonder meer een van de interessantste titels, één waar menig old-skool Xboxer in ieder geval naar uitgekeken heeft. Gamelux checkte hoe ‘de man met de kaasrasp in zijn keel’ het er vanaf bracht.

riddick2.jpgOm te beginnen is de waarde die je voor je geld krijgt bij aankoop van Assault on Dark Athena al reden zat om hem in ieder geval eens door je handen te laten glijden. Ontwikkelaar Starbreeze heeft naast de nieuwe singleplayer-campaign, waarin de speler Riddick door het huurlingenschip Dark Athena loodst, namelijk ook de volledige Escape from Butcher Bay campaign op het schijfje gezet. En dan niet een of andere lullige port met Xbox graphics van vijf jaar geleden, nee nee, een gerevampte versie met nieuwe, high-res textures. De gameplay is daardoor vrijwel identiek aan die van het origineel, alleen zien de graphics er stukken beter uit. Als niemand het je zou vertellen zou je zo denken dat het Escape from Butcher Bay hoofdstuk gelijk met Dark Athena gemaakt is, in plaats van bijna vijf jaar geleden. Daarbij zijn beide campaigns ook nog eens makkelijk tien uur lang - per stuk, en zit er ook nog een multiplayer bij.

riddick1.jpgIn de singleplayer speel je als Riddick zelf, die - ondanks dat hij de sluwheid zelve is – aan het begin van beide campaigns gevangen genomen wordt. In Butcher Bay door de bounty-hunter Johns, en in Dark Athena door de crew van het gelijknamige schip. Het hoofddoel is in beide gevallen logischerwijs om te ontsnappen, en daarbij heeft Riddick er geen problemen mee een keel of twee door te snijden. ‘Dark sci-fi’ is denk ik de beste omschrijving voor het Riddick universum. Zowel Butcher Bay als de Dark Athena zijn namelijk kille, holle locaties, met veel metaal, weinig zonlicht en - nadat Riddick langs is geweest – overal bloederige hoopjes mens. Heeft wel wat, vooral als je van het zwaardere sci-fi werk houdt. Vin Diesel’s acteerwerk is overigens ook een stuk makkelijker te verteren wanneer hij niet constant met z’n strakke t-shirtjes loopt te paraderen. De beste man gaf in een Britse talkshow laatst ook zowaar toe zelf wel eens te gamen, wat hem hier alleen nog maar beter geschikt maakt als hoofdrolspeler. De cheesy one-liners blijven echter wel.

Single- en multiplayer gameplay
riddick3.jpgRiddick is een soort ninja. Een space-ninja (dubbel cool dus), maar dan één die te cool is voor zo’n dom masker. De gameplay centreert zich – zoals een goeie ninja behoort – dan ook voornamelijk rond het besluipen van je vijanden vanuit de schaduw, waarna je ze met een snelle doodssteek om moet leggen. Die schaduw is waar het allemaal om draait. De meeste kamers hebben bijvoorbeeld bij binnenkomst al donkere hoekjes, van waaruit je onzichtbaar toe kan slaan. In het donker ben je vanwege Riddick’s eyeshine (een soort nightvision) namelijk altijd in het voordeel. Laat je echter ook maar één geluidje, dan zullen de meeste vijanden reageren door hun zaklampen aan te zetten, waarna je moet oppassen niet in het licht te komen. Je kunt er ook voor kiezen de gehele kamer donker te maken door alle lampen kapot te schieten. Dat geeft wel wat meer bewegingsruimte, maar de guards zullen vrijwel altijd komen kijken waarom het licht plotseling uit ging, met hun zaklampen aan. Het constante kat- en muisspel dat dit oplevert is spannend en heeft door de verschillende aanpakken ook onverwacht veel diepgang. Qua originaliteit is Butcher Bay echter wel superieur aan Dark Athena, voornamelijk omdat er in laatstgenoemde veel minder gesneakt, en meer geschoten moet worden.

riddick4.jpgDe multiplayer, de derde helft van het spel if you will, is naast de solide singleplayer campaigns dan jammer genoeg een stuk minder goed uitgewerkt. Alle standaard modes zijn aanwezig, met een breed assortiment aan maps, en alle wapens uit de singleplayer, maar het speelt gewoon niet lekker. Het is te oppervlakkig, niet goed afgewerkt en bij vlagen erg buggy. Zelfs de nieuwe mode Pitch Black, waarin één speler Riddick speelt, en de rest in een volledig verduisterde map met zaklampen op hem moet jagen, gaat vanwege de ongemakkelijke controls snel vervelen. Tja, first person consoleshooters zijn nou eenmaal op het gebruik van een controller gebaseerd, en missen daardoor net dat beetje gratie dat je met een PC-muis wel hebt. Al voelt deze multiplayer ook meer alsof hij er voor de volledigheid maar bijgeplakt is. Had van ons wel weggelaten mogen worden. Hij is in ieder geval niet geschikt als e-sport.

Singleplayer: 87/100
De singleplayer geeft een volledig nieuwe kijk op stealth gameplay, zelfs zonder écht iets nieuws te doen. De duistere sci-fi setting sluit hier perfect op aan, en geeft Riddick net dat beetje meer dan andere games in het genre. De toevoeging van de Butcher Bay campaign van de originele Xbox zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat je tweemaal zoveel waarde voor je geld krijgt.

Multiplayer: 59/100
De multiplayer steekt schraal af tegen de rest van de game, en voegt naast de twee singleplayers niet echt meer iets toe aan het geheel. Hardcore UT-style shooters doen het gewoon niet goed op de console, zoveel was al duidelijk, deze slappe invulling daarvan doet dat logischerwijs dus ook niet.
The Chronicles of Riddick – Assault on Dark Athena is nu verkrijgbaar in de winkel voor de Playstation 3, Xbox 360 en PC.

-->