Zowie G-TF

Geschreven door 'itons'' op Saturday, 16 January 2010 om 15:51

Een relatief nieuwe speler op de markt van gaming gear is Zowie. Dit bedrijf, dat zijn hoofdkantoor in het zonnige Californië heeft liggen, heeft al een muis, een headset en enkele muismatten op de markt gebracht. Vandaag zullen we de Zowie G-TF muismat onder de loep leggen!

Voor veel gamers is de muismat het puntje op de i, de slagroom op de aardbeien, de laatste kaart op het kaartenhuis. Ook al heb je nog zo'n snelle PC, meer dan 100 hertz op je monitor en een gigantische headset waarmee je echt niet buiten gezien wil worden, als je muis en muismat niet perfect samenwerken op dat ene cruciale moment dan ben je gewoon het haasje. Zowie heeft de handen ineen geslagen met Abdisamad “SpawN” Mohamed om de ultieme muismat te maken. Een marketing trucje dat al langer gebruikt wordt door merken die game gear verkopen, zet er het hoofd op van een bekende gamer en je producten vliegen over de toonbank. Kan Zowie de belofte waar maken en hebben ze hier goud in handen?

Materiaal
De G-TF is een stoffen muismat, maar is zo gemaakt dat hij speelt als een plastic mat. Plastic muismatten zijn doorgaans iets sneller dan een stoffen muismat en dat is bij de G-TF behoorlijk te merken. De stof en textuur zorgen voor een oppervlak waar je muis makkelijker en sneller overheen glijdt dan bij een traditionele stoffen mat. Dit verschil is duidelijk te merken als je de G-TF naast een andere stoffen mat legt, maar het is nog niet zo soepel en glad als een echte plastic mat.
 De mat is behoorlijk groot met  44 x 38cm en is 4mm dik, behoorlijk dik voor een stoffen muismat. De randen zijn gestikt, wat voor een gelikt uiterlijk zorgt en daarnaast voorkomt dat de randen van de mat gaan rafelen. De onderzijde van de mat is voorzien van een antislip laag, deze doet zijn werk zoals verwacht en houdt de muismat perfect op zijn plaats. Een ergerlijk puntje is dat de muismat niet helemaal plat uit de verpakking komt. Omdat hij opgerold geleverd wordt en het materiaal vrij stug is blijven de randen een klein beetje krullen de eerste paar dagen.

Prestaties
De eerste indruk die de G-TF maakt is goed, de perfecte afwerking,  het unieke oppervlak, de rotsvaste antislip laag en het "Spawn" logo zijn voor een muismat best indrukwekkend. Maar maakt de muismat "het verschil" in-game? We hebben de G-TF enkele dagen achter elkaar aan de tand gevoeld met wat game sessies en de muismat liet ons daarbij niet in de steek. Na een korte gewenningsperiode vergeet je eigenlijk dat de muismat er is, hij werkt je niet tegen, de muis blijft perfect onder controle. Precies wat een goede muismat hoort te doen dus, maar helaas bleef een uitzonderlijke groei in prestaties uit.

Afstootbaarheid
Een ander positief punt aan de G-TF is dat hij, volgens Zowie, resistent is voor vloeistoffen. Dat konden we natuurlijk niet zomaar aannemen, dus hebben we de mat blootgesteld aan typische gamers drankjes: Cola, melk en bier. Elk van deze drankjes bleven op de mat liggen, zonder opgezogen te worden in de mat of door te lekken. Deze test hebben we voor de ongelovige gamer ook op video vastgelegd. Kijk vooral even de video als je een nieuwe muis nodig hebt, we hebben er direct een prijsvraag aan vastgekoppeld die loopt tot 27 januari!

Na het waterballet hebben we de muismat even op de kachel gelegd en binnen een uur of twee konden we weer verder gamen, helemaal droog en zonder dat er iets veranderd was aan de mat.

Conclusie
Zowie zet met de G-TF muismat een product op de markt dat het allemaal heeft: een glad oppervlak, perfecte afwerking, comfort en ook nog is robuust genoeg om te overleven op een rommelig gamersbureau. Met een adviesprijs van 21 Euro ($29.99) brengt deze mat misschien geen revolutie teweeg, maar legt wel de concurrentie het vuur aan de schenen.

Afbeeldingen