Demigod

Geschreven door 'talle'' op Tuesday, 20 October 2009 om 16:41

PC - Het kon niet lang meer duren voor een succesconcept als Defence of the Ancients (DotA), een ‘mod’ voor Warcraft III die weer gebaseerd is op het Aeon of Strife level uit Starcraft, gekopieerd zou worden. Het moment dat een game zijn eigen top 40 hit krijgt is er toch wel een nieuw niveau van populariteit ontdekt, zou je zeggen. Nou is gekopieerd misschien een onnodig negatieve term, maar in feite is dat wel wat Demigod is; een stand-alone kopie van het DotA concept. Maar goed, zo gaat dat met zo’n beetje alle succesvolle producten, en vaak genoeg komen daar juist nog veel betere producten uit voort. ‘Evolutie’ zou je het kunnen noemen. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen toch?

demigod_6.jpgOntwikkelaar Gas Powered Games, bekend van onder andere Dungeon Siege en Supreme Commander, windt zo weinig mogelijk doekjes om het feit dat ze van Demigod een goed gebalanceerde multiplayergame met zo min mogelijk singleplayerinvloeden wilde maken. Het verhaal bestaat dan ook uit niet veel meer dan een introfilmpje waarin verteld wordt dat ‘er een strijd gestreden moet worden waarvan de winnaar een god zal worden.’ Logischerwijs zijn degene die aan die strijd deelnemen dus (nog) Halfgoden, ofwel Demigoden. Daar houdt het - voor zover je dit een verhaal kunt noemen – op en dat is wat ons betreft helemaal niet erg. Met een sterke multiplayergame doe je op den duur immers net zo lang – en vaak zelfs langer - als welke singleplayergame dan ook.

Het spel kent acht verschillende Demigoden, waarvan vier zogenaamde Assassins en vier Generals. Deze twee ‘classes’, als je ze zo wilt noemen, verschillen nogal wat van elkaar en vereisen elk een compleet andere speelstijl. Zo zijn Assassins sterkere eenheden die het vooral van hun krachtige abilities moeten hebbedemigod_2.jpgn. Timing en het kiezen van de juiste talents is hierbij cruciaal. Een General daarentegen is wat minder sterk, maar heeft een klein leger achter zich aan lopen. Zijn kracht komt uit het opbouwen van dat leger, en het versterken daarvan – ook weer aan de hand van talents. De beschikbare karakters zijn stuk voor stuk erg origineel, en zul je niet snel terugvinden in andere games. ‘Slechts’ acht verschillende is echter wel wat weinig, zeker als je het met de enorme hoeveelheid karakters die DotA biedt vergelijkt. Toch geven we op dit vlak de voorkeur aan Demigod. De afwegingen die je moet maken tussen verschillende talent-trees, en tussen het kopen van items, potions of juist Citadel-upgrades die je hele team versterken, geven de onderliggende gameplay zoveel meer diepgang. Het is sowieso ook leuker om één karakter meester te worden dan dat je altijd maar een random hero toegewezen krijgt, zoals dat in online DotA matches vaak gaat. Daarbij heeft de ontwikkelaar ook al aangekondigd later meer hero’s toe te zullen voegen. Zelf vonden wij The Rook, het lopende kasteel op de cover van de jewelcase, erg mooi vormgegeven en bovendien tof om mee te spelen.

Speelveld en connectiviteit
demigod_20090316055456038.jpgBij het opstarten van een spel wordt al vrij snel duidelijk wat nou eigenlijk de overeenkomsten zijn tussen Demigod en DotA. Zo zijn er ook hier twee rivaliserende partijen, te weten de Forces of Darkness en de Forces of Light, met elk een hoofdgebouw dat verdedigd dient te worden, de Citadel. Daaromheen spreidt zich een netwerk van torens uit die allemaal met elkaar in verbinding staan. Hoe meer torens, hoe meer schade per schot. Deze torens bieden bescherming tegen de golven vijandelijke creeps en tegen rivaliserende demigods, die vooral op lagere levels goed moeten oppassen dat ze niet geraakt worden. Naast je hoofdgebouw staat ook nog een Health Crystal waar je hero snel gehealed kan worden, en een itemshop met armor en potions. Over het level verspreide portalen spawnen om de zoveel tijd een groep creeps, die over een vooraf vastgesteld pad richting de vijandelijke basis lopen. Help je die creeps niet, lopen ze zich in het midden van de kaart stuk op een identieke golf vijandelijke creeps. Doe je dat wel, door de vijandelijke creeps zelf te doden, zullen ze het eerstvolgende doelwit aanvallen, enzovoorts. Tot zover zal dit mensen die bekend zijn met DotA allemaal nog vrij bekend in de oren klinken. Maar nogmaals, de opties die je als speler hebt in Demigod zijn vele malen groter. Teamwork en een goede strategie is hierbij van levensbelang. Ook kun je - zoals op de vorige pagina al beschreven werd – bij je Citadel team-upgrades kopen, zoals bijvoorbeeld sterkere creep-waves of meer health en damage voor je torens. Dit zit bijvoorbeeld weer niet in DotA. Daarnaast ziet Demigod er ook nog eens oneindig veel beter uit dan de inmiddels alweer zeven jaar oude Warcraft III engine.

demigod_20090406074100663.jpgToen Demigod uitkwam in Amerika, inmiddels alweer anderhalve maand geleden, waren er grote problemen met de servers. Zo erg zelfs dat online spelen nagenoeg onmogelijk was. Dat is voor een game die zich buiten offline skirmishes met de computer hoofdzakelijk online afspeelt op zijn zachtst gezegd ‘nogal vervelend’. Het probleem bleek later de gekopieerde versie te zijn die door softwarepiraten online verspreid was. Zonder dat spelers die deze illegale kopie geïnstalleerd hadden het wisten, zochten ze namelijk steeds contact met de hoofdserver in Amerika. Toen vervolgens meer dan honderdduizend mensen die versie installeerden, tegenover maar twintigduizend met de legale versie, was het gevolg een – al zei het onbedoelde – DDoS aanval op de hoofdserver. Dit probleem klinkt ontzettend knullig, en dat is het ook, maar het is ook tekenend voor de netcode van deze game. De manier waarop Demigod contact zoekt en onderhoudt in een multiplayer-game is namelijk nogal… euh… onorthodox. In plaats van één speler als centrale server te gebruiken, waar alle andere spelers naartoe connecten, moeten alle spelers een verbinding met elkaar hebben. In een drie tegen drie situatie betekent dat dus dat je computer vijf verschillende verbindingen moet onderhouden. En mocht er één iemand een wat slechtere verbinding hebben, heeft iedereen lag. Het gevolg is dat ongeveer één van de vier games die je speelt halverwege gestaakt worden omdat er iemand wegvalt. Dat is erg jammer, en breekt het online speelplezier wel enigszins op. Een game die zich helemaal uit laat spelen is die moeite daarentegen wel meer dan waard. Demigod zou het goed kunnen doen als e-sport, daar heeft het zeker de potentie toe. Het enige wat dat nog in de weg zou kunnen staan zijn deze connectieproblemen. De problemen met de hoofdservers zijn inmiddels overigens wel opgelost.

Singleplayer: N/A
Buiten offline skirmish-games tegen de computer heeft Demigod geen echte een singleplayer. Jammer voor mensen die graag alleen spelen, maar des te leuker voor multiplayer-fans. De multiplayer maakt dit gemis namelijk ruimschoots goed.

Multiplayer: 89/100
Ondanks wat onhandigheden met het leggen van verbindingen voor multiplayer-matches heeft Demigod een zeer solide multiplayer. De gameplay is vernieuwend, verslavend en tegelijk toch goed gebalanceerd. Het komt niet vaak voor dat games van dit kaliber voorbij komen, maar als ze er eenmaal zijn laten ze je niet meer los.
Demigod is nu verkrijgbaar in de winkel en via Impulse voor rond de €40, exclusief voor de PC.

-->