Diablo III beta review

Geschreven door 'fenna'' op Sunday, 22 January 2012 om 19:55

Menig oudere gamer zit nu op zijn puntje van zijn stoel, het vervolg van Diablo II is heel dichtbij! Blizzard Entertainment is met de polijst machine bezig om alle puntjes op de i te zetten en het uitbrengen van Diablo III loopt, voor zover ze zeggen, op schema om in het begin 2012 (wat dat ook mag betekenen) uit gebracht te worden. Waarom hebben ze het uitgesteld? Misschien teveel games die uit kwamen eind 2011? Is het spel intern afgekeurd of waren ze gewoon nog niet klaar? We zullen het waarschijnlijk nooit weten, maar wat ik wel weet is de gebruikersnaam en wachtwoord van mijn Diablo III account en daarmee ga ik jullie voorzien van een uitgebreide kijk op de beta.

===

De kleine rechthoekige beelden zijn aanklikbaar voor vergroting.


===

 

Hoofdstuk 1: Het begin scherm

a. Uiterlijk
b. Veranderen van quest
c. Veranderen van privacy
d. Public games
e. Profiel pagina
f. Banner systeem
g. Selectie hero's
h. Auction house
i. Achievements
j. Social
k. Battletag

Hoofdstuk 2: Ingame

a. Uitleg UI
b. New Tristram
c. Shared Stash
d. Blacksmith
e. Nephalem Altar
f. Waypoints
g. Banner systeem
h. Followers
i. Health globes
j. Stone of Recall
k. Nephalem Cube
l. Scroll of Companion

Hoofdstuk 3: De vele mogelijkheden

a. Uitrusting
b. Dungeons
c. Skills

Hoofdstuk 4: De skills van de classes

a. Barbarian
b. Wizard
c. Demon Hunter
d. Monk
e. Witch Doctor

Hoofdstuk 5: De Skeleton King

 

Hoofdstuk 6: Eind oordeel

 

 

Hoofdstuk 1: Het begin scherm

a. Uiterlijk
Na het inloggen kom je uit op dit scherm:



Er is op elk detail gelet, van de grote schaduwvlakken onder de hero tot de kleine details zoals bij de knoppen en zeker als je met je muis over de knoppen links heen gaat. De transactie is op zeer professionele wijze gemaakt en hier is zeker een keer de polijst machine overheen gegaan. Zo zagen we in de eerdere beta patches een iets ander scherm, maar we kunnen constateren dat ze na de aankondiging van het uitstellen van de release de polijst machine goed gebruikt hebben.

b. Veranderen van quest
Na een paar questen te hebben gedaan kun je via het hoofdmenu kiezen welke quest je over wilt doen of kiezen voor het doorgaan waar je gebleven bent. Zo kun je altijd vrienden helpen als ze ergens niet uitkomen of doorheen komen mocht je al niet samen spelen.



Helaas is er nu ook een bug of eigenlijk meer een grote uitvinding van iemand geweest waarbij je net voor je een quest wilt inleveren, iemand van je vrienden invite en die weer weg laat gaan. Hij neemt dan de quest van je over en zal op het zelfde punt beginnen waar hij bij jou binnen is gekomen. Als jij dan de quest inlevert en de XP ervan krijgt, kun je bij je vriend in de game gaan en dan heb je je save weer terug van die quest net voordat je hem inleverde. Zo kun je deze quest dus elke keer opnieuw doen. Nu mogen we er wel vanuit gaan dat Blizzard dit voor de release gaat aanpakken/ veranderen.

c. Veranderen van privacy

Speel jij het liefst alleen, met je vrienden of met onbekende in public games? Deze 3 opties heb je bij Diablo III, er is dus voor iedereen een keuze en maakt het aantrekkelijk voor een groot publiek. De opties die je hebt zijn:
- Invite only (er kan alleen iemand joinen die jij als persoon toegang geeft)
- Open to friends (er kunnen alleen vrienden van je joinen die je toegevoegd hebt aan je vrienden lijst)
- Public game (iedereen kan je game joinen)



d. Public games
Geen zin om een eigen game aan te maken of om te wachten of er iemand bij jou game komt? Via de optie public games kun je kijken welke games (quests) er al gedraaid worden door andere spelers. Deze kun je joinen en dan samen die quest doen.



e. Profiel pagina

Op je profiel pagina heb je alle gegevens bij elkaar, je aantal kills, gold dat je hebt opgepakt en nog veel meer. Ook kun je hier je hero's bekijken zonder in het spel te gaan door op de tab Heroes te klikken.



f. Banner systeem
Het banner systeem is gemaakt om even lekker te kunnen showen hoe ver/ goed je bent naar je vrienden of aan de mensen die je via public games ontmoet, maar ook heeft het een erg functionele werking. De banner komt in de stad te staan waar je komt op het moment als je een game joined of maakt. Via de banner kun je bij een andere persoon komen door middel van een teleport. Als een vriend dus lekker aan het knallen is in Sanctuary dan kun je door 1 klik op zijn banner gelijk meedoen in de actie.

De banner ziet er nu erg kaal uit, maar hoe meer je bereikt in de game hoe vetter en gruwelijker hij eruit gaat zien en dat wil je natuurlijk wel hebben als je met je vrienden gaat spelen.



g. Selectie hero's
Blizzard heeft een maximum van 8 hero's gemaakt, wat daar de reden voor is blijft een beetje vaag. In Diablo II moest je namelijk wel een nieuwe character aanmaken omdat je je skills niet kon wijzigen (totdat de update kwam dat het wel kon). In Diablo III is die optie er wel gelijk, dus waarom zou je meer dan 5 characters maken? Achja, er zal altijd iemand zijn die perse die 8 vol wilt hebben, dus ga ervoor als je wilt!



h. Auction house

De auction house in Diablo III heeft een vorm van een eigen intelligentie. Buiten de gewone zoek en verkoop functie zit er in het begin scherm van de auction house een aanbevelingsscherm. Hier wordt er gekeken naar de gear die je al aanhebt en zo worden bijpassende/ betere items voor je gezocht met ongeveerde de zelfde stats.

Bij het zoeken naar gear en wapens kun je nog extra aangeven welke stats je op dat item erbij wilt hebben. Zo kun je dus veel gerichter zoeken naar iets wat jij wilt hebben.

De auction house zal bestaan uit gold (GAH, gold auction house) en echt geld (RMAH, real money auction house). Mocht je zelf geen geld willen uitgeven, dan geeft Blizzard ook de optie om een keer iets gratis op de RMAH te zetten zonder dat je fee moet betalen. Zo kun je dus een start kapitaal opbouwen en gear kopen en verkopen zonder maar 1 cent erin te stoppen.



i. Achievements
In welk spel zitten ze tegenwoordig niet, als je iets behaald krijg je daar een erkenning voor. Sommige achievement komen/kunnen op je banner terecht komen, maar wat de daadwerkelijke nut hiervan is is nog onbekend. De achievements zijn maar heel even in de beta geweest om te testen of ze werkte, helaas kunnen we nu niks laten zien omdat ze er weer uit zijn.



j. Social
Vooral nu met de nieuwe battletag is het nog makkelijker en veiliger geworden om iemand toe te voegen tot jou vriendenlijst. Niet meer je e-mail aan elke malloot geven die je op je lijst wilt hebben, maar gewoon een naam met een nummer. Het werkt wel hoor, ook al zit er op dit moment niemand in mijn lijst (blizzard vind het leuk om elke patch alles te resetten).

k. Battletag

Dit is een nieuwe feature van Blizzard. De battletag is eigenlijk niks anders dan een naam hasstag en een nummer. Zo hoef je dus nooit meer je eigen e-mail te gebruiken en maakt wordt de kans ook kleiner dat je gehackt wordt. Deze optie zal later ook doorgevoerd worden naar de andere games van Blizzard.

 

Hoofdstuk 2: Ingame

a. Uitleg UI
De UI ziet er gelikt uit en wat ook opvalt is dat het erg leeg is. Dat heeft zo zijn redenen, want wat jij op je scherm allemaal krijgt te zien heeft ook de ruimte nodig. Als je door de geweldige details kijkt komt het er op neer dat je (zoals in vele game) linksboven je eigen character hebt + eventuele vrienden. Rechtsboven zie je de minimap om je weg goed te kunnen vinden, daaronder zal de quests komen te staan die je aan het doen bent. Onderin zien we links de chat box, in het midden je heatlh, speelbaar, opties, de class specifieke bol (de resource die je gebruikt om damage te doen) en aan de rechterkant vind je de achievements en social.



b. New Tristram
De begin stad van Diablo III die je na 2min in het spel al ontdekt en ook vaak zult terug zien in het begin van het spel. New Tristram is de begin basis waarvan je zal opereren in de lagere levels. In de stad heb je alles bij elkaar zitten, zo vind je hier o.a. de blacksmith, de nephalem altar, templars vendors en je shared stash.

c. Shared Stash
Met maar liefst 350 slots in totaal die je vrij kan spelen (kopen met gold) heb je meer dan genoeg ruimte om alles kwijt te kunnen. In de beta hebben wij nu 5 upgrades gedaan, daarna moet je al maar liefst 50.000 gold betalen voor de volgende set. Treur niet, de gold die droppen van monsters zullen ook enorm stijgen als je op wat later level zit. Met de shared stash heb je 1 grote tas waar alles in kan. Het maakt dus niet uit op welke character je zit, je kunt overal, op elk moment bij je spullen.



d. Blacksmith
Bij de blacksmith heb je de mogelijkheid om wapen en uitrusting te maken die je aan kan doen. Wat opvalt is dat er tot nu toe, vroeg in het spel, deze items uitmuntend goed zijn. Deze zijn zelfs veel beter dan wat er dropt. Blizzard heeft ook gezegt dat de beta maar ongeveer 30% van de gear bevat van de hele game, dus we hebben nog genoeg te zien!

De blacksmith werkt per level, hoe hoger je level van de blacksmith hoe meer en betere dingen je kunt maken. Blizzard heeft er ook voor gezorgd dat je oog wat moois heeft, zowel bij het upgrade als na de upgrade wordt het mooier en mooier!


e. Nephalem Altar
Om je skills te kunnen veranderen moet je dichtbij de Nephalem Altar staan. Door hierop te klikken kun je in je skills menu alles veranderen wat je wilt. In de vorige patches van de beta kon je je skills aanpassen door gewoon je skills menu te openen en te wijzigen wat je wilde on the go. Omdat Blizzard merkte dat eigenlijk iedereen met zijn skills menu open speelde, om te wisselen tussen directe damage of aoe (area of effect), hebben ze gekozen om mensen te limiteren aan de skills die ze kunnen gebruiken als ze in combat zijn.

Door deze verandering moet je dus heel zorgvuldig uitzieken welke skill je mee neemt in Sanctuary om de monster te verslaan, je hebt immers maar een bepaald aantal slots om je skills in te doen. Veel minder dan de skills die je hebt.



f. Waypoints
Door middel van vaste punten in het spel, waypoints, kun je teleporteren naar plekken die je gevonden hebt. Hierdoor hoeft niet elke keer een takke end te lopen en kom je gelijk dichtbij de actie! Dus als je ergens in het spel (zie onderstaand) een waypoint tegen komt vergeet hem dan niet even te activeren.



g. Banner systeem
Om dan over nog sneller in actie te komen en nog minder te moeten lopen/ reizen in het spel, heeft Blizzard iets bedacht om je spot on op de plek te krijgen waar je wilt zijn. Het nieuwe banner systeem zorgt ervoor dat een speler die Sanctuary aan het onderzoeken is een banner achterlaat in de stad bij de waypoint. Op deze banners kunnen andere spelers klikken, zij teleporteren dan direct naar de plek waar de speler, waarvan de banner is, zich op dat moment bevindt in het spel.

Pas wel op, je kunt ook in gevechten komen waar je liever niet zonder kennis vooraf induikt.



h. Followers
Er is 1 follower in de beta, de templar. Een follower is simpel gezegt een helper naast je zijde. Als je niet alleen Sancatuary wilt ontdekken dan is dit je dichts bij zijnde vriend(in). Buiten de templar kun je straks ook kiezen voor Scoundrel en Enchantress. We duiken nu alleen even dieper in op de templar:

Verdedigend vechten
De Templar zal een monster van je af "taunten", hij zal dan aangevallen worden door het monster. Door deze skilll te gebruiken heb je tijd om meer afstand te maken tussen jou en het monster, je eigen op te lappen met een health potion of door heel hard weg te rennen!

Healen
Als je geraakt bent door een of meerdere monsters gaat er deel van je leven af. Dit kun je opvangen door health potions of health globes (hier onder verder uitgelegt) te gebruiken, maar heb je deze niet in handbereik dat kan de Templar jou dus die benodigde health geven. Zo kun je dus langer in de actie blijven!

Holy justice
Buiten de beschermde functie die de Templar op zich neemt, kan hij ook omgaan met geweld. Deze skill zorgt ervoor dat de Templar hard inrent (charge) op het monter en deze tijdelijk gedesoriënteerd laat.



i. Health globes
Als je een monster verslaat, dan is er een kans dat er een health globe dropt. Deze health globe zorgt ervoor dat je met een goede snelheid je health erbij krijgt. De health globe is erbij gekomen in Diablo III om er voor te zorgen dat er tempo in het spel blijft en je dus niet moet wachten totdat je health een keer terug is. Er zijn skills (bv bij de barbarian) dat je meer kans hebt op het laten verschijnen van deze globes. Aangezien je dichtbij de monsters staat lijkt mij dit geen verkeerde keuze om te nemen.



j. Stone of Recall

Snel weg!! Dit kan een uitspraak van jezelf worden op het moment dat het te druk voor je wordt. Met de Stone of Recall kun je namelijk (met een casttijd van +/- 10 sec.) terug teleporteren naar de stad. Ook weer een goede manier om alles te moeten lopen.

k. Nephalem Cube (wordt verwijderd)


Om wapen en uitrusting te maken bij de Blacksmith, of eventueel andere proffession, heb je materialen nodig. Deze materialen kun je zo oppakken van de grond, maar deze zijn sneller te verkrijgen als je wapen en uitrusting die je niet nodig hebt uit elkaar haalt. De Nephalem Cube doet dit voor je.

l. Scroll of Companion
Een lief klein schattig beestje dat naast je loopt en je helpt de vervelende klus te doen die jij eigen niet wilt doen. Als je een group van 10 monsters hebt gedood ligt er heel veel armor, wapens, gold etc. op je te wachten. Als je dit allemaal zelf moet oppakken ben je wel even bezig en dat wil je niet, je wilt dingen kapot slaan! De scroll of companion raapt alle gold voor je op, zo ben je dus sneller klaar voor het nieuwe gevecht. We weten niet wat voor verrassingen Blizzard nog voor ons heeft, maar de gekste dieren zijn er al voorbij gekozen. Zo hebben we een schorpion, kip, konijn en schildpad voorbij zien komen. Dit wordt dus je nieuwe beste vriend!

 

Hoofdstuk 3: De vele mogelijkheden

a. Uitrusting
De kans dat je een precies hetzelfde item zal tegen komen is erg minimaal. Elk item dat je vind in Sanctuary is een berekening op los gelaten om dat items random stats te geven. Ook bij het maken van je uitrusting bij de blacksmith weet je eigenlijk nooit wat er precies uitkomt. Zo kun je een bow maken waarbij er 2 random stats op komen, dus na het maken weet je pas wat het wordt. Dit maakt het maken van de uitrusting zeer interessant, maar zal dit gaan lijden tot grote frustratie als je niet het goede krijgt? Dat moeten we helaas nog maar afwachten.



b. Dungeons
Sactuary is een statisisch gebied, maar op het moment dat je een dungeon in loopt zal deze random gegenereerd worden. Zo zul je dus bij het levelen van elke 5 classes weinig hetzelfde zien. Wel blijft de graphisch hetzelfde, maar zal je nooit kunnen zeggen waar de uitgang is en wanneer je nu links en rechts moet. Dit helpt enorm om het spel veelzijdig te houden en het niet saai wordt om alle 5 de classes te gaan levelen.



c. Skills
Je hebt per class active en passive skills. Active skills zijn voornamelijk de skills waarmee je damage doet of opvangt. De passive skills zijn eigenlijk extra's die je kunt kiezen om je te helpen.

Je mag uiteindelijk maar 6 active skills  en 3 passive hebben terwijl je class er veel meer heeft. Dit geeft een leuke dimensie aan het spel en doordat er in de active skill runestones kunnen (een runestone veranderd de aard van de skill, als je bv een raket afschiet als normale skill kan het zijn dat een runestone deze veranderd naar 3 rakketten). Zo kun je dus heel verschillende builds van elkaar krijgen.

Blizzard heeft ook zeer nadrukkelijk vermeld dat er geen perfecte build is, maar dat alle build bruikbaar zijn. Zo kan b.v. een demon hunter volledig op AOE damage zijn gericht en de ander op single target. Zoals veel mensen World of Warcraft kennen heb je daar de build die werkt, dit plaatje zal je dus niet terug gaan zien in Diablo III.

 

Hoofdstuk 4: De skills van de classes

a. Barbarian




b. Wizard






c. Demon Hunter




d. Monk




e. Witch Doctor



 

Hoofdstuk 5: De Skeleton King

De Skeleton King is een baas karakter in Diablo III. Hij is in feite Koning Leoric, opnieuw gebonden aan de sterfelijke wereld. In DIablo I kwam hij als voor als stem die vele monsters orders gaf. Nu in de Diablo III beta, Act 1, kunnen we hem verslaan. Na het verslaan van de Skeleton King eindigt de beta. Wil je niet weten hoe dit afloopt, kijk dan niet de video i.v.m. spoilers.

Onderstaande video is een snelle run door de beta (patch 9), nieuwe video's zullen komen op het moment dat patch 10 live is. Hierdoor zal er een betere totaal view zijn van het spel.

Deel 1:

Deel 2:

 

Hoofdstuk 6: Eind oordeel

De eerste indruk die de beta geeft is toch wel dat er gestreefd wordt naar perfectie. Aan elk klein detail is te zien er goed over nagedacht is waar alles moet komen, welke acties je moet ondernemen om iets te kunnen en voornamelijk hoe makkelijk en overzichtelijk alles is. De actie is, zoals beloofd, nu al lekker op tempo. Voordat je het weet is er alweer een nieuwe groep waar tegen je staat te vechten en uit moet vinden hoe je ze moet doden.

Nu is het alleen nog wachten wat "Soon" betekend bij Blizzard, want een release date is er nog steeds niet.

Plus- en minpunten:

+ Uitmuntende graphics
+ Flitsende animaties
+ Snelle gameplay
+ Er is geld te verdienen
+ Veel opties in gear, wapens en skills

- Quests zijn met een trucje herhaalbaar
- Kan erg verslavend zijn
- Boven view (kan negatief bevonden worden door mensen)

Hoewel er eigenlijk geen echte - punten gegeven kunnen worden als je over een cijfer praat, geef ik deze game een:

Reacties

eNi schreef op 22 January 2012 - 19:51 0 thumbs
Avatar
 
Nice! :D Can't wait!!!
fenna schreef op 22 January 2012 - 19:59 0 thumbs
Avatar
 
Straks samen nog even patch 10 spelen :)
rpRj schreef op 22 January 2012 - 21:32 0 thumbs
Avatar
 
jammer dat je als een gek door de levels scheurt, verpest het een beetje -_-
fenna schreef op 22 January 2012 - 23:01 0 thumbs
Avatar
 
rpRj schreef:
jammer dat je als een gek door de levels scheurt, verpest het een beetje -_-

Dat zei ik ook tegen hem, maar beta is eigenlijk ook niet echt veel content. Er komt zeker nog wel een begin tot het eind als daar interesse in is.
iKS schreef op 23 January 2012 - 13:24 0 thumbs
Avatar
 
fenna schreef:
rpRj schreef:
jammer dat je als een gek door de levels scheurt, verpest het een beetje -_-

Dat zei ik ook tegen hem, maar beta is eigenlijk ook niet echt veel content. Er komt zeker nog wel een begin tot het eind als daar interesse in is.

Precies, ik heb een stuk of 3 runs gedaan nu (2 in het begin van de beta en vd week 1) en bij allemaal ging het heel snel. Heb bij de 3e run zelfs behoorlijk veel rondgelopen om rond te kijken enzo. Maar dat is bij de release wel anders natuurlijk :D

Registreer een account om te kunnen reageren

Om te kunnen reageren op Gamelux heb je een account nodig. Lees alles over de voordelen op de registratie pagina.

-->