BenQ RL2240H RTS Monitor

Geschreven door 'Sumera'' op Monday, 16 January 2012 om 10:53

StarCraft II heeft de laatste tijd natuurlijk een zeer prominente plaats ingenomen in het esports wereldje. Dit bevestigt dus nogmaals dat gamen niet enkel om de door vele gamers geliefde shootergames gaat, maar dat de RTS game hier ook zeker een gigantische rol in speelt. BenQ speelt hier goed op in met hun nieuwe monitor; de BenQ RL2240H.

Een monitor geoptimaliseerd voor RTS

Het idee achter de BenQ RL2240H LED monitor is dat deze geoptimaliseerd is voor het spelen van RTS games. Zo bedoelen de makers dat je met deze monitor zelfs de kleinste details niet over het hoofd ziet. Om dit te bewerkstelligen heeft BenQ nauw samen gewerkt met top StarCraft II spelers van StarTale, waaronder natuurlijk Bomber, July en Ace. Zij weten natuurlijk beter dan wie dan ook welke details essentieel zijn om een game te winnen en welke eisen er dan ook aan de monitor gesteld moesten worden.

Specificaties

Scherm grootte: 21,5"
Aspect Ratio: 16:9
Max Resolutie: 1920x1080
Contrast: 1000:1
Dynamic Contrast Ratio: 12M:1
Panel Type: TN
Response tijd: 5 ms (2 ms GTG)

Verpakking en uiterlijk

En daar stond op ten duur de koerier met een grote doos. De monitor zit goed en stevig verpakt en daar is dan ook voor de rest weinig op aan te merken. Wat natuurlijk wel meteen opvalt, en misschien ook gelijk tegenstaat voor sommigen onder ons: de monitor is wit en ook enkel in het wit te verkrijgen. Nu staat zo een ding natuurlijk wel prominent op je bureau, dus dan wil je als gemiddelde gamer/binnenhuisarchitect toch wel dat je monitor een beetje matched met de rest van je rig en of dat gaat lukken bij de meerderheid van de spelers? Maar goed, als je dan een echte RTS monitor wilt, dan moet je daar maar doorheen kijken. Het witte glimmende plastic van de monitor doet je ook een beetje denken aan een stormtrooper, niet echt van belang, maar toch een leuke observatie. Voor de rest heeft de monitor wel een mooie rondende vorm met een soort van sterretjes op de achterkant, die er wel leuk uitzien, maar de vraag is maar in hoeverre je zelf naar de achterkant gaat kijken. Hij ziet er al met al dus gewoon prima uit, mocht je niks tegen een witte monitor hebben.

Goed te bedienen

Waar ik altijd zo een gigantische hekel aan heb bij monitors is het feit dat die interfaces zo waardeloos zijn en dat je het eerst een keer of 20 moet doen, voordat je uberhaubt door hebt wat die knoppen doen. Met deze monitor is dat gelukkig totaal niet zo. De ontwikkelaars bij BenQ zijn hier heel verstandig mee omgegaan, ze hebben gewoon gezorgd dat er genoeg knoppen op de monitor zitten, waardoor je de interface van de monitor erg intuïtief en goed te bedienen is.

Monitor instellingen, handig te bedienen

Heel veel dingen zijn daarmee ook al pre-defined door BenQ, zo kan je in de monitor al switchen tussen verschillende afmetingen en display modes, waaronder natuurlijk de RTS mode waar het grotendeels om gaat. Wat betreft de afmetingen kan je kiezen hoe groot je het actieve scherm van je monitor wilt hebben. 17", 19" of gewoon de volle grootte? Geen enkel probleem hoor, is heel handig in te stellen op je monitor zelf in plaats van dat oneindige geklooi in je Windows configuratiescherm en dergelijke. Daarnaast kan je hem natuurlijk ook nog handmatig op de gewenste grootte brengen.

De RTS Display Mode

Natuurlijk gaat het bij dé RTS monitor natuurlijk voornamelijk om de RTS display mode, dus die ga ik dan maar eens testen. De resultaten zijn niet geheel tegenvallend. Over het algemeen heeft de monitor een mooi scherp en helder beeld. De kleuren zijn mooi en helder, maar dit is natuurlijk ook te wijden aan een vrij nauwe dot pitch van 0,248 mm en de antiweerspiegelende laag op de monitor.

Een belangrijke feature van deze monitor is de black eQualizer. Deze moet er voor zorgen dat er meer detail en zichtbaarheid komt in de donkere schaduw gebieden, zonder de heldere gebieden uit te vagen. Dit zorgt er dus altijd voor dat de zwarte kleuren wat minder diep worden, hoewel dat niet altijd een goede eigenschap is, is dat het wel met het oog op RTS games want het contrast in de donkere gebieden is daardoor zeker verbeterd.

De kleuren zien er in sommige gevallen een beetje dood uit, maar dat is vaker het geval met TN panel schermen. De view-angels zijn ook niet wat ze hadden kunnen zijn, maar als je gewoon recht voor je monitor zit, wat meeste gamers dan toch wel doen, is dit natuurlijk geen probleem en merk je hier voor de rest niets van. Toch kan ik verder niet ontkennen dat games en HD films er zeker gaaf uit zien op deze monitor.

Conclusie

Al met al een degelijke monitor als je kijkt naar de niet al te hoge prijs van rond de 150 euro. Als je echter kijkt naar wat het is in alle essenties is het een vrij gemiddelde TN panel monitor met een RTS preset en misschien niet heel revolutionair. Persoonlijk vind ik hem iets minder geslaagd dan de FPS monitor van BenQ. Omdat de black eQualizier toch wel zijn ding doet voor RTS games en de handige interface toch wel een ruime voldoende.

Eindcijfer: 7/10